رفع موانع تولیدی صنعت پتروشیمی نیاز به عزم ملی دارد

استاندار خوزستان: تجمع صنایع عظیم پتروشیمی در استان خوزستان یک پتانسیل ملی است لذا اگر امکان حل مسائل آنها در استان نباشد، قطعا از پتانسیل های ملی استفاده خواهیم کرد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، معاون اقتصادی وزیر کشور، با همراهی استاندار خوزستان، ضمن سفری دو روزه به ماهشهر، از قطب صنعت پتروشیمی کشور بازدید کرد.  

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در جلسه ای که به همین مناسبت برگزار شد، پس از معرفی منطقه به میهمانان، گفت: ما در امور مربوط به ارائه خدمات به سرمایه گذاران بر رفع موانع تولید تمرکز داریم و طی چند سال اخیر از قبل مشوق های قانونی مناطق آزاد و ویژه و رفع موانع تولید، ارز آوری خوبی را برای کشور ایجاد کرده ایم. 

وی، مهمترین فعالیت در این زمینه را ایجاد کریدور صادراتی بین دو منطقه ویژه پتروشیمی و بندری دانست و خاطر نشان کرد:  ایجاد کریدور صادراتی بسیاری از تشریفات زائد صادرات را برای تولید کنندگان منطقه حذف کرده است. علاوه بر آن ارتباط با سامانه های وزارت صمت، جهت صدور پروانه تاسیس و بهره ‌برداری، گواهینامه های تولید، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده کار را بسیار ساده تر کرده است. 

شهیدی نیا، با اشاره به تسری برخی قوانین و دستورالعملهای سرزمین اصلی به مناطق ویژه و دور شدن تدریجی از قوانین تسهیل کننده مناطق ویژه، گفت: وضع قواعد جدید ارز و الزام ثبت سفارش برای شرکتهای منطقه، بروکراسی سنگینی را بر سرمایه گذاران تحمیل کرده است؛ در‌ صورتی که مطابق قانون مناطق آزاد و ویژه، واحدهای داخل این مناطق از ثبت سفارش معاف بوده اند. 

وی، منطقه ویژه پتروشیمی را در زمینه تولید موادی چون ایزوسیاناتها، پلیمرهای مهندسی، PET ، PTA و MTBE منحصر به فرد دانست و افزود: تنوع تولید منطقه ی ما بیش از سایر مناطق کشور است و این ویژگی استرانژیک در هیچ کجای کشور پیدا نمی‌شود. 

ضرورت تعیین تکلیف زمین طرح توسعه منطقه ویژه، حذف تشریفات زائد بورس جهت تامین خوراک صنایع تکمیلی منطقه از داخل منطقه، عدم توان 

سیستمهای بانکی و مالی استان در‌‌ پشتیبانی از طرح های صنعت پتروشیمی، توان افزایی دستگاههای اجرایی شهرستان برای کمک به متوازن سازی امر توسعه متناسب با جمعیت تحت پوشش از دیگر موارد مطرح شده توسط مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در‌ جلسه ای بود که استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور حضور داشتند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه اشتغال در شرکت های مستقر در منطقه اشاره کرد، و افزود: از قبل توسعه صنایع پتروشیمی، در حال حاضر فرصت اشتغال مستقیم برای حدود ۳۰ هزار نفر فراهم گردیده است که از این تعداد ۲۹ درصد را نیروی بومی شهرستان ماهشهر و ۵۳ درصد آن مربوط به بومیان سطح استان خوزستان و ۱۸ درصد مابقی را افرادی از سایر مناطق کشور تشکیل می دهند. 

در‌ ادامه این جلسه استاندار خوزستان ضمن ارائه قول مساعد برای تلاش جهت رفع مسائل پتروشیمی، گفت: تجمع این صنایع عظیم در استان خوزستان یک پتانسیل ملی است لذا اگر امکان حل مسائل آنها در استان نباشد، قطعا از پتانسیل های ملی استفاده خواهیم کرد. 

قاسم سلیمانی دشتکی، افزود: بودجه هر استان رابطه مستقیم با درآمد استان دارد و شرکتهای پتروشیمی از طریق جاری سازی گردش مالی و انجام معاملات خود در استان می‌توانند به رونق اقتصادی استان کمک کنند. 

وی، افزود: مسولیتهای اجتماعی صنایع پتروشیمی بایستی براساس یک قاعده ی مشخص اجرا شود. امیدواریم با تدابیری که در‌سطح استان و کشور اتخاذ میشود بتوان موضوعات و مسائل مربوط به طرح توسعه منطقه ویژه پتروشیمی و تامین خوراک صنایع پایین دست را حل کرد. 

سلیمانی در این جلسه پیشنهاد کرد سیاستگذاری مصارف بودجه های شورای راهبردی منطقه توسط برنامه ریزی استان انجام شود چرا که آنجا قواعد کارشناسی برنامه ریزی رعایت شده، از اعمال سلایق شخصی جلوگیری می شود و همچنین اجرای پروژه ها از کانال سازمان مدیریت و برنامه ریزی جنبه قانونی پیدا کرده و اشکال نهادهای نظارتی را نیز در‌پی نخواهد داشت.

پس از این نشست، معاون وزیر کشور، استاندار خوزستان و هیات همراه با همراهی مدیرعامل این سازمان از سایت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بازدید کردند.

https://roydadnaft.ir/10369کپی شد!