نگاهی به ابر پروژ‌های NGL ۳۲۰۰ و NGL ۳۱۰۰/ تامین خوراک واحدهای پتروشیمی با گازهای اضافی تولید شده/ راندمان تصفیه نفت و گاز افزایش یافت

پروژه NGL ۳۲۰۰ نیز به منظور جمع‌آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز پایه‌ریزی شده، به‌ بهره‌برداری رسید.

نگاه ویژه‌ی دولت سیزدهم به حوزه‌های مهم نفت و گاز موجب شده تا علاوه‌بر توجه بر محیط زیست و تامین انرژی مصرفی کشور، با احداث پروژه‌های NGL ۳۲۰۰ و NGL ۳۱۰۰ پیشرفت‌های شگرفی در کشور رقم بخورد.

مبحث انرژی از مباحث مهم در کشورهای مختلف جهان تلقی شده و امروزه به‌روز شدن در این حوزه می‌تواند کشور را در ابعاد مختلفی همچون علمی، اقتصادی و رفاهی رشد و نمو دهد. 

در بیشتر فرایندهای شیمیایی که خصوصا در پالایشگاه‌های نفت و گاز کشور و چه‌بسا مجتمع‌های پتروشیمی صورت می‌گیرد، یکی از ابزارهای ایمنی و کنترل فشار، شبکه‌ای موسوم به «شبکه‌ی رهاسازی گازها» است که این موضوع سبب شده تا در آخرین قسمت این شبکه «برج فلر» قرار گیرد.

به زبان ساده در این شبکه گازی، گازهای اضافی که در حین فرایندهای شیمیایی تولید شده پس از جمع‌آوری از واحدهای مختلف به سمت برج فلر فرستاده می‌شوند تا سوخته شوند. البته حجم بالایی از این گازها از ارزش سوختی بالایی برخوردار بوده و بعضا می‌توان از آن‌ها به‌عنوان خوراک واحدهای مختلف استفاده کرد. افزودن بر این موضوع مشخص است که سوزاندن این گازهای اضافی در برج فلر علاوه‌بر مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی، دود، صدا و بوی نامطبوعی که به‌همراه دارد، موجب هدر رفت منابع اقتصادی نیز می‌شود؛ فلذا بررسی امکان بازیافت گازهای فلر در واحدهای صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سوزاندن گازهای فلر؛ اقدامی که هر روز انجام می‌شود

با پیشرفتی که در واحدهای صنعتی رخ داده، روزانه حجم بسیار بالایی از گازهای اضافی تولید شده به برج فلر منتقل شده و اصطلاحا به آن‌ها «گاز فلر شده» می‌گویند. در عین حال به‌لحاظ عملیاتی نمی‌توان از سوختن تمامی گازهای فلر جلوگیری کرد و عملا سوزاندن حدود ۴ الی ۵ میلیون متر مکعب گاز در روز در کل کشور به‌دلیل الزاماتی همچون کنترل فشار فرآیندی در برخی واحدها اجتناب‌ناپذیر است.

با این وجود اما طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل و جمع‌آوری گازهای همراه نفت همواره به‌عنوان دغدغه‌ای از سوی مسئولین و کارشناسان صنعت نفت مطرح شده و اکنون وزارت نفت دولت سیزدهم توانسته است با ورود موثر بر این موضوع طرح‌های بزرگی را در این خصوص به بهره‌برداری برساند.

برنامه‌ریزی دولت سیزدهم بر آن است که در سال جاری روزانه ۱۸.۲ میلیون متر مکعب گاز فلر جمع‌آوری شود. البته به این میزان در سال آینده روزانه ۱۷ میلیون متر مکعب اضافه خواهد شد و در سال ۱۴۰۴ نیز برابر ۷ میلیون متر مکعب در روز ازدیاد می‌یابد. در پایان افق ۱۴۰۴، باقی‌مانده این گازها نیز جمع‌آوری خواهند شد.

عزم دولت سیزدهم در احداث پروژه‌های NGL

دولت مردمی با اتخاذ تصمیماتی در خصوص گازهای اضافی تولید شده و اهتمام به پیگیری پروژه‌های مربوط به احداث واحدهای NGL برای جمع‌آوری گازهای همراه، عزم جدی این دولت را در این بحث نشان داده است؛ به‌طوریکه اکنون اجرای همزمان ۹ طرح NGL در مجموع با ظرفیت جمع‌آوری روزانه ۵.۱ میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت در دستور کار بخش‌های مختلف عملیاتی وزارت نفت است.

از مهم‌ترین دستور کارهای وزارت نفت در این خصوص می‌توان به واحدهای جمع‌آوری و فرآورش گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ به‌ترتیب در حوزه جنوب غرب و غرب اشاره کرد. مسلم است که با اجرای این طرح‌ها تقریبا هرآنچه گاز فلر میادین نفتی خشکی قابل استحصال وجود داشته باشد، جمع‌آوری شده و به فراورده‌های باارزش‌تر تبدیل خواهند شد.

نگاهی به ابر پروژ‌های NGL ۳۲۰۰ و NGL ۳۱۰۰

احداث و توسعه مجتمع‌های ان‌جی‌ال علاوه‌بر جلوگیری از سوزاندن گازهای اضافی تولید شده، در تامین منافع ملی، حفظ و صیانت از محیط زیست نقش دارد و می‌تواند بازده اقتصادی بالایی را برای سرمایه‌گزاران به ارمغان آورد. 

پروژه NGL ۳۱۰۰ با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت پایه‌ریزی شده و ساخت آن در میدان‌های غربی کشور(مناطق دهلران، چشمه‌خوش، پایدار، پایدار غرب، دالپر و نفت شهر) به ظرفیت ۲۷۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز در دستور کار قرار گرفته است. نکته قابل توجه و مهم در این بحث تامین خوراک کارخانجات پتروشیمی مناطق اقتصادی ماهشهر، امیرکبیر، بوعلی و دهلران توسط همین گازهای همراه است.

پروژه NGL ۳۲۰۰ نیز به منظور جمع‌آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز پایه‌ریزی شده و ساخت آن در میدان‌های غرب کارون(آزادگان، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جیفر، سوسنگرد و بندر کرخه) شروع شده و در طی چند روز آینده به‌بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه NGL ۳۲۰۰ در دو حیطه عملیاتی صنعت نفت و پتروشیمی قرار گرفته و این دو بخش به کمک یکدیگر توانسته‌اند این پروژه را به نتیجه رسانده و بهره‌برداری کنند. البته در مقاطع قبلی تاخیراتی در اجرای فازهای دوم توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون وجود داشت و ظرفیت‌ کامل این پروژه به‌طور دقیق پیش‌بینی نشده بود؛ اما اکنون با عادی شدن روند توسعه در دولت سیزدهم و اهتمام مسئولین دولتی بر این امر، اجرای فاز نخست این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز در اولویت اجرا قرار گرفت که نهایتا در چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

با بهره‌برداری از این طرح عظیم نفتی افزون‌بر پایان مشعل‌سوزی در فقط ۶ میدان نفتی غرب کارون(آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، یادآوران و یارخوین)، روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر اختصاص خواهد یافت. همچنین از آنجایی که تامین خوراک پتروشیمی‌ها، ارزش افزوده چشمگیری ایجاد خواهند کرد، به‌همین خاطر با تولیدی شدن این طرح، امکان توسعه واحدهای مختلف پتروشیمی ممکن خواهد شد.

نگاهی دقیق‌تر به مزایای این پروژه‌ی عظیم نفتی

از جمله مزایای اجرای ابر پروژه نفتی NGL ۳۲۰۰، می‌توان به کاهش آلودگی زیست محیطی، راندمان بیشتر در تصفیه نفت و گاز به‌واسطه افزایش واحدهای جداساز و شیرین‌سازی گاز ترش، افزایش چشمگیر ظرفیت تولید کاندنسیت و گازهای سبک و تصفیه شده نظیر پروپان، بوتان، متان و… اشاره کرد.

به‌طور دقیق‌تر با اجرای این طرح، ظرفیت استحصال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال اتان و ترکیبات سنگین‌تر آن ایجاد خواهد شد که به‌عنوان خوراک پتروشیمی استفاده می‌شوند و در راستای جبران کمبود خوراک کنونی و همچنین آینده موثر خواهد بود. البته ناگفته نماند که این مجتمع توان تولید روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین برای مصرف نیروگاه غرب کارون و شبکه سراسری را خواهد داشت و در حوزه صنعت گاز نیز کمک شایانی به کاهش ناترازی انرژی در کشور خواهد کرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مشکلات کشور و علی‌الخصوص مردم به‌شکل ویژه‌تری مورد توجه مسئولین قرار گرفت و در راستای پیشرفت‌های داخلی اقدامات روبه‌جلویی انجام شد؛ فلذا ورود دولت به حوزه‌ها و احداث پروژه‌هایی نظیر ابر پروژه‌های آبرسانی و محرومیت‌زدایی اقدامات مهم دولت سیزدهم تلقی می‌شود. حالا اما دولت با ورود خود به عرصه نفت و گاز و احداث ابرپروژه‌هایی در این حوزه چراغ امید را دل مردم کشور مجددا روشن کرده و چه‌بسا این اقدام تولید گاز در کشور را نیز افزایش خواهد داد و به‌مراتب موجب مدیریت مصرف انرژی نیز خواهد شد.

انتهای پیام/

https://roydadnaft.ir/23447کپی شد!