مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: راه تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت از مسیر فناوری می‌گذرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه راه تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت از مسیر فناوری می‌گذرد، گفت: کانون‌های تفکر و اندیشکده‌های مرتبط باید در این مسیر نقش پررنگ و جدی‌تری ایفا کنند.

محسن خجسته‌مهر امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه) در آیین گشایش اندیشکده نفت و انرژی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه در دنیا در گذشته هر کجا نفت بوده است بحث غارت و چپاول نیز مطرح بوده است، اظهار کرد: صنعت نفت ایران علیرغم تمام فراز و نشیب‌ها در مجموع فرآیند تکاملی خود را طی کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب نفت را تولید و صادر کردیم اما سهم ما هزینه و آلودگی بود و از بحث فناوری غافل شدیم، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور شرایط آرامی نداشت و می‌توان یک دهه اول انقلاب را دهه استقرار ساختار اداری صنعت نفت بدانیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: در ادبیات فنی آن زمان بحث فناوری و ارزش افزوده مطرح نبود اما در دهه‌های دوم و سوم انقلاب شاهد تشکیل شرکت‌های مختلف بودیم و در واقع شکل پیشرفته ساختار شرکت شکل گرفت و حتی اسامی نیز مطابق با فعالیت بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در ادامه بخش‌های مرتبط‌‌تر شکل گرفت، اظهار کرد: نظام پیمانکاری گذشته در بخش‌های جزئی و معمولی فعالیت می‌کرد اما امروزه ما شاهد فعالیت نظام پیمانکاری در بخش‌های پیشرفته صنعت نفت هستیم.

* دهه چهارم انقلاب؛ دهه شکوفایی صنعت نفت

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در دهه چهارم انقلاب بیشترین پیشرفت‌ها را در بخش فنی داشتیم، افزود: ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و مردمی سازی اقتصاد تحول قابل توجهی در این بخش ایجاد کرد.

معاون وزیر نفت تحول بعدی در دهه چهارم را هدفمند کردن یارانه‌ها دانست و گفت: این اقدام با هدف بهینه‌سازی و صرفه‌جویی و صیانت از ذخایر روسطحی انجام شد. وقتی صحبت از صیانت ذخایر بیان می‌شود، همه فکر می‌کنند صیانت فقط از ذخایر زیرزمین است در حالی که در ابعاد مختلف صیانت در صنعت نفت باید مدنظر قرار گیرد.

وی اقدام‌های دهه چهارم انقلاب را حاصل تفکر خردمندانه مقام معظم رهبری دانست و گفت: ایشان از ابتدا گام دوم انقلاب اسلامی را در ذهن داشتند و معتقد بودند اگر قرار است در گام دوم به پیشرفت برسیم، باید زمینه قانونی در دهه چهارم ایجاد بکنیم و امروز نیز اگر به پیشرفتی رسیدیم به‌دلیل تفکری بود که در آن زمان مقام معظم رهبری داشتند.

* توجه به صیانت در تمام ابعاد صنعت نفت

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه صیانت را در تمام ابعاد صنعت نفت در نظر داشته باشیم، اظهار کرد: اگر بناست تولید صیانتی از مخزن داشته باشیم باید بتوانیم ارزش افزوده هم ایجاد و از محیط زیست صیانت کنیم تا این زنجیره تکمیل شود؛ اگر در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت به دنبال الگوهای قیمتی باشیم و با بالابردن قیمت ها به دنبال اصلاح مصرف باشیم و در زمینه صرفه جویی اقداماتی انجام ندهیم آیا می توانیم از صیانت صحبت کنیم؟

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سفر به عسلویه به چهار وجه تولیدی، اقتصادی، علمی و جهادی بودن صنعت نفت تاکید کردند، افزودد: تحولی به نام فناوری و ارتقاء آن اقتدار به همراه می آورد و باید در این مسیر تلاش روزافزون داشته باشیم و با کار جهادی در میدان فعالیت کنیم.

معاون وزیر نفت افزود:‌ برای تولید ثروت و ایجاد زنجیره ارزش در صنعت نفت راهی جز علم و فناوری نداریم و در دولت سیزدهم در این مسیر جهت گیری و اقدامات مهمی در دستور کار قرار دارد.

* ترویج کرسی‌های نظریه پردازی و کانون های تفکر

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه باید به تدریج نقش های مهمی به شرکت های فناور و دانش بنیان بدهیم، گفت: این ظرفیت و آمادگی در نفت وجود دارد تا نهایت استفاده را از کانون های تفکر، اندیشکده ها و مجامع علمی داشته باشیم و از مسیر همین دانشگاه ها باید به دنبال کرسی های نظریه پردازی باشیم.

وی با تشریح نگاه علمی و کارشناسی در سطوح مختلف دانشگاهی و نقشی که می تواند در توسعه کشور داشته باشد، افزود: دانشگاه نباید با تغییر نقش به سمت تولید قطعه برود بلکه باید از دانشگاه ها و ظرفیت های علمی آن برای نظریه پردازی و بحث های دانش بنیان و علمی بهره مند شد.

معاون وزیر نفت افزود: پس از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت دانش بنیان کردن صنعت نفت در شرکت ملی نفت ایران ستاد تحول و پیشرفت فناوری های دانش بنیان تشکیل شد و در این مسیر با یک ترکیب چندوجهی از حضور افراد به دنبال تغییر و تحول جدی در نفت هستیم.

خجسته‌مهربا اشاره به سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری در میدان پارس جنوبی و با مطرح کردن این پرسش که سهم انتقال فناوری از این میزان چقدر بوده است، اظهار کرد: یکی از منابع تولید هلیوم پارس جنوبی است و ما سهمی از آن نداریم؛ این گاز مصارف‌ های‌تک از جمله پزشکی دارد. ما در نفت این کار را آغاز کرده‌ایم و در مرحله اقدام است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای استخراج هلیوم استفاده شود.

* بررسی چالش‌های نفت در مراکز علمی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه چالش های نفت در مراکز علمی باید مطرح و برای حل آن تدابیری اندیشیده شود، اظهار کرد: مباحثی مانند حکمرانی در حوزه انرژی، رابطه مالی نفت با دولت، بهینه سازی مصرف سوخت و …از جمله موارد مهم است که باید با همراهی مراکز اندیشه‌ورزی برای آن راه حل‌ها و ایده‌هایی مطرح شود.

خجسته مهر تصریح کرد: در بحث بهینه سازی مصرف سوخت باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود تا تولید به دنبال مصرف نباشد و در این مسیر نمی توان گفت تولید صیانتی باشد اما مصرف غیرصیانتی داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه باید دانشگاه ها در خصوص موارد مرتبط با صنعت نفت به چند موضوع توجه کنند، گفت: خبرگی نخستین موضوع است که باید لحاظ شود؛ موضوع دیگر اینکه باید واقعیت‌های کشور را درک کنیم. قوانین و برنامه‌ها باید منطبق با واقعیت‌های کشور باشد و اگر درک درستی از بعضی از مسائل نباشد به نتایج درستی منجر نمی‌شود.

https://roydadnaft.ir/14105کپی شد!