دومین میدان نفتی در استان فارس به مدار تولید پیوست

در آستانه سال جدید و همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، با بهره‌برداری روزانه ۹ هزار بشکه نفت از میدان خشت، دومین میدان نفتی استان فارس به مدار تولید پیوست. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی NIOC، در رابطه با بهره‌برداری از این میدان اظهار کرد: با هدف توسعه و تولید از این میدان پنج حلقه چاه حفاری شده که تا کنون سه حلقه از آنها با دبی تولید روزانه ۹ هزار بشکه وارد مدار تولید و بهره برداری شده است؛ همچنین دو حلقه چاه دیگر با پیشرفت  85 درصدی در مراحل تکمیل نهایی است و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال ۱۴۰۱ به تولید برسد.

محسن خجسته‌مهر افزود: عملیات احداث زیرساخت‌های این میدان جهت بهره‌برداری توسط یکی از شرکت‌های توانمند داخلی و با نظارت متخصصان و کارشناسان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به انجام رسیده است. 
 وی خاطرنشان کرد: در فاز نخست نفت تولیدی میدان خشت به میزان ۹ هزار بشکه در روز از طریق ۱۷ کیلومتر خط لوله جریانی و انتقال به واحد بهره برداری نرگسی در استان بوشهر و مبادی صادراتی انتقال می‌یابد که تاکنون در مجموع حدود ۱۲۵ هزار بشکه تولید صورت گرفته است.
 خجسته‌مهر تصریح کرد: در اجرای پروژه توسعه میدان نفتی خشت، براساس سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مبنی بر حمایت از تولید داخل، ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز از تولیدات سازندگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش بنیان داخلی تامین و مورد استفاده قرار گرفت.
 بر اساس این گزارش، فعالیت‌های عمده سطح الارضی در این میدان شامل مواردی چون احداث کلیه تسهیلات سرچاهی و خطوط لوله جریانی برای پنج حلقه چاه، احداث واحد فرآورش مرکزی (CPF)، شامل واحدهای تفکیک، نمکزدا، شیرین سازی، سیستم تصفیه پساب و ایستگاه پمپاژ نفت خام، احداث ایستگاه جمع آوری، تقویت فشار و تزریق گازهای همراه، سیستم تزریق آب‌های همراه جهت احداث ساختمان اداری و کمپ رفاهی مشتمل بر واحدهای بهداری، آتش نشانی، رستوران، ورزشگاه و احداث پست اختصاصی ۶۶٫۲۰ کیلو ولت و خط انتقال ۶۶ کیلو ولت به تاسیسات فرآورش است که عمده فعالیت‌ها انجام شده و کارهای باقیمانده در دست اقدام است.
 میدان نفتی خشت، یکی از میدان‌های نفتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در گستره فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در ۱۸۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

https://roydadnaft.ir/14211کپی شد!