بانکرینگ؛ تجارت مغفول مانده در ایران/ چگونه با ۲ میلیون بشکه نفت؛ تحریمها را دور بزنیم؟
علی بختیار درباره لزوم ورود به ساخت پالایشگاه در کشور اظهار داشت: آنچه مسلم است ما باید در راستای جلوگیری ازخام فروشی نفتخام و تبدیل آن به فرآورده گام برداریم و فناوری لازم برای ورود به این حوزه را نیز در کشور بومیسازی کنیم.
وی افزود: در قوانین مجلس و دولت این مسئله مورد توجه قرار گرفته، به طوری که توانستهایم از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شویم .
این عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی در ادامه با بیان اینکه یک قانون مترقی به عنوان مدل جدید برای جذب سرمایهگذاری مردمی در حوزه پالایشگاه و پتروپالایشگاه ارائه شده، تصریح کرد: با ایجاد جذابیت در این مدل مالی توانستیم IRI و سرمایه مناسب برای طرحها ارائه دهیم که مردم بتوانند از طریق بازار بورس سرمایهگذاری کنند و امکان جلوگیری از خامفروشی هم فراهم شود.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم از ظرفت تولید ۲ میلیون بشکه نفتخام در راستای احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه در داخل کشور و صادرات فرآورده استفاده کنیم.
بختیار ورود به بازار صادرات فرآورده را نافی حضور در بازار نفت نفت خام ندانست و گفت: حضور در تجارت نفت موضوع مهمی است و نباید از آن غافل شد و صرفا تمام توجهات به سمت تولید و صادرات فرآورده جلب شود اما باید همه روشهای تجارت نفت و گاز را در دستور کار قرار دهیم، ترانزیت گاز یکی از موضوعات بسیار مهم است و ما امکانات و موقعیت ژئواستراتژیک خوبی را در این زمینه دارا هستیم که بتوانیم ترانزیت و سواپ نفت و گاز داشته باشیم.
وی تاکید کرد: به جای اینکه صرفا صادرکننده چه در بخش نفت و گاز و چه فرآورده مطرح باشیم در بخش تجارت نیز باید از همه ظرفیتهای داخل کشور استفاده کنیم، ما این موقعیت را در خلیج فارس دارا هستیم که بتوانیم یکی از نقش آفرینان بازار انرژی در منطقه باشیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: متمرکز شدن بر این که فقط بخواهیم برای صادرات نفت و میعانات گازی و نفت کوره برنامهریزی کنیم اشتباه است، ما به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت کوره مطرح هستیم و موقعیت خوبی در خلیج فارس، دریای عمان و خصوصا در منطقه سلخ قشم داریم که میتواند بهترین منطقه برای بانکرینگ باشد، ولی این فرآورده در اختیار کشورهایی قرار میگیرد که با آن تجارت بانکرینگ میکنند.
وی ادامه داد: ما میتوانیم در کنار سوخترسانی به کشتیها، خدمات تامین آب و غذا و تعمیرات کشتی هم ارائه دهیم و در این خصوص نسبت به فجیره مزیت نسبی داریم، امارات بابت عملیات بانکرینگ بیش از ۱۴ میلیارد دلار درآمد سالانه دارد، اما ما با همه مزیتهایی که داریم، از این موضوع غافلیم. طول آبراهه بینالمللی تا فجیره ۱۲ مایل دریایی است، اما این مسافت در سلخ ۵ مایل دریایی است، ضمن اینکه در این منطقه طوفانهای دریایی هم نداریم. بنابراین این امکان را باید بوجود بیاوریم که شرکتهای بینالمللی حضور پیدا کنند و کار بانکر انجام دهند که البته توسعه بهینه این حوزه و صنعت نفت تنها از مسیر رفع تحریمها امکانپذیر خواهد بود.