سهم ۴۰ درصدی فلرها در آلودگی هوای خوزستان | کمبود NGL در پتروشیمی بندر امام همچنان ادامه دارد

وفایی سرپرست برق پالایشگاه هویزه گفت: بیش از ۷۵ درصد فاز دوم جمع آوری فلرها در جریان فاز یک انجام و عملیات تکمیلی آن در حال انجام است. پیش بینی می شود ۵ ماه آینده این فاز هم کلید خورده و اجرایی شود.

وفایی سرپرست برق پالایشگاه هویزه گفت: بیش از ۷۵ درصد فاز دوم جمع آوری فلرها در جریان فاز یک انجام و عملیات تکمیلی آن در حال انجام است. پیش بینی می شود ۵ ماه آینده این فاز هم کلید خورده و اجرایی شود.

در حالی علی عسگری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایران چندی پیش از تکمیل فاز دوم پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس خبر داده بود اما گفته های مسئولین این پالایشگاه نشان می دهد که این تکمیل این پروژه دست کم حدود ۵ ماه دیگر زمان خواهد برد.

به گزارش رویداد نفت به نقل از بازار، علی اکبر وفایی سرپرست برق پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با بیان اینکه این پالایشگاه با هدف جمع آوری گازهای فلر در منطقه اهواز و یادآوران تاسیس شده است، ادامه داد: این پروژه دارای دو بخش ۲۵۰ میلیون فوت مکعبی است. از آنجایی که شرکت در نظر داشته هر چه سریع تر پروژه را به مرحله بهره برداری برساند، پروژه به دو قسمت فاز ۱ و ۲ تقسیم شد. فاز نخست آن اردیبهشت امسال پیش با حضور رییس جمهور با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب کلید خورد و کار خود را آغاز کرد.

او با اشاره به اینکه این پالایشگاه خوراک مورد نیاز خود را از گازهای سرچاهی دریافت می کنند به همین دلیل متناسب با خوراک دریافتی ظرفیت تولید آن ممکن است کم یا زیاد شود، ادامه داد: در حال حاضر فاز نخست این پروژه در حال پالایش گازهای سرچاهی است. گاز متان تولیدی آن به شبکه سراسری گاز تزریق و ان جی ال آن هم پتروشیمی بندر امام داده می شود.

بندر امام روزانه ۲۲۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پذیرش خوراک دارد ولی عملا چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه دریافت می کند. با راه اندازی پالایشگاه گازی هویزه خلیج فارس، عملا با ارسال ۹۷ هزار تن در روز ۵۰ درصد خوراک پتروشیمی بندر امام تامین خواهد شد

وفایی با بیان اینکه بخشی از سرمایه های مورد نیاز برای اجرای این پروژه از طریق پتروشیمی بندر امام به عنوان فایناسور تامین شده است، افزود: بندر امام روزانه ۲۲۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پذیرش خوراک دارد ولی عملا چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه دریافت می کند. با راه اندازی پالایشگاه گازی هویزه خلیج فارس، عملا با ارسال ۹۷ هزار تن در روز ۵۰ درصد خوراک پتروشیمی بندر امام تامین خواهد شد.

۴۰ درصد آلودگی خوزستان حاصل سوختن گازهای سرچاهی

سرپرست برق پالایشگاه هویزه خلیج فارس همچنین در پاسخ به این سوال که اجرای این پروژه چه میزان درآمد برای کشور ایجاد می کند، گفت: مهم ترین فایده اجرای این پروژه در مرحله اول کاهش آلاینده های زیست محیطی است. باید اشاره کنم که ۴۰ درصد آلودگی هوا در این منطقه ناشی از سوخت گازهای سر چاهی است. ضمن اینکه پیش بینی می شود که با راه اندازی آن ۳۰۰ هزار دلار درآمد به صورت روزانه حاصل شود.

بیش از ۷۵ درصد فاز دوم در جریان فاز یک انجام شده و هم اکنون عملیات تکمیلی آن در حال انجام است. تاریخ دقیقی نمی توان اعلام کرد اما پیش بینی می شود که حدود ۵ ماه آینده این فاز هم کلید خورده و اجرایی شود

او در پاسخ به این سوال که فاز دوم از چه تاریخی اجرایی می شود، گفت: بیش از ۷۵ درصد فاز دوم در جریان فاز یک انجام شده و هم اکنون عملیات تکمیلی آن در حال انجام است. تاریخ دقیقی نمی توان اعلام کرد اما پیش بینی می شود که حدود ۵ ماه آینده این فاز هم کلید خورده و اجرایی شود.

وفایی همچنین در پاسخ به این سوال که مقدار خوراکی که در اختیار پالایشگاه قرار می گیرد، کافی نیست. برای این حل این مشکل چه برنامه ای وجود دارد، گفت: غیر از ۶ تا چاهی که قرار بوده به ما خوراک بدهند و قراداد دیگری هم با دارخوین بسته شده و به عبارت دیگر چاه هفتم هم به پروژه اضافه شده است.

کدام میادین خوراک هویزه را تامین می کنند؟

او همچنین با بیان اینکه خط لوله تامین خوراک از دارخوین در حال اجرا بوده و حدود ۳۰ درصد پیشرفت هم داشته است، افزود: آزادگان شمالی و یادآوران، میدان های نفتی آزادگان جنوبی، سپهر، جفیر، یاران تامین کننده خوراک مورد نیاز این کارخانه خواهند بود.

گفتنی است شرکت پالایش گاز هویزه خلیج ‌فارس یک پالایشگاه گاز در منطقه جفیر شهرستان هویزه از توابع استان خوزستان است که گاز ترش همراه نفت را از چاه‌ها و تاسیسات بهره برداری میادین نفتی غرب کارون یعنی میدان نفتی یادآوران، میدان نفتی آزادگان شمالی و میدان نفتی یاران شمالی جمع‌آوری و پالایش کرده و به گاز شیرین تبدیل می‌کند.

محصول این پالایشگاه علاوه بر تزریق روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به شبکه گاز سراسری، روزانه ۹۷ هزار بشکه (سه هزار و ۹۹۰ تن) ان ‌جی ‌ال است که به‌عنوان خوراک با یک خط لوله به پتروشیمی بندرامام ارسال خواهد شد، این پالایشگاه روزانه ۴۱ تن گوگرد گرانول‌شده برای مصارف صنعتی و کشاورزی نیز تولید خواهد کرد.

https://roydadnaft.ir/29370کپی شد!