کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت در صنعت نفت

مدیر اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در ۱۷ سال گذشته تاکنون از زمان استقرار اچ اس ای در حوادث منجر به فوت ۴۰ درصد و در حوادث منجر به ناتوانی ۶۰ درصد کاهش را شاهدیم.

مدیر اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در ۱۷ سال گذشته تاکنون از زمان استقرار اچ اس ای در حوادث منجر به فوت ۴۰ درصد و در حوادث منجر به ناتوانی ۶۰ درصد کاهش را شاهدیم.

به گزارش رویداد نفت، ابراهیم محمدی پور امروز در مراسم نکوداشت پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اچ اس ای با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش اچ اس ای و پدافند غیرعامل به معنای سرمایه گذاری است، گفت: باید نگاه نوین جهانی را داشته باشیم، نگاه جدید که وجود دارد نگاه به کل زنجیره ارزش هر مجموعه در تمام بخش ها مانند آمایش، ساخت، بهره برداری و اتمام کار است.

وی افزود: باید الزام رعایت پدافند غیرعامل و اچ اس ای را در تمام بخش ها مورد توجه قرار دهیم.

مدیر اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه  در تداوم و استمرار خدمات از نگاه قبلی عبور کردیم و به سمت تداوم خدمات ضروری و حفاظت از زیرساخت‌های حساس و ایمنی فرآیند حرکت کرده‌ایم، گفت: این نگاه بسیار ریشه‌ای است و از نگاه سطحی فاصله میگیریم.

محمدی پور با بیان اینکه نگاه ریشه ای، ریسک محور برمبنای تحلیل ریسک است تا عوامل را ریشه‌ای ببینیم، اظهار کرد: باید بازنگری و به روزرسانی شناخت از کل مجموعه پالایش و پخش داشته باشیم.

مدیر اچ‌اس‌ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تمام پالایشگاه‌ها، مناطق پخش و خطوط لوله و مخابرات را در زمینه اچ‌اس‌ای و پدافند غیرعامل ارزیابی کردیم، افزود: انجام کار در بازه سه ماهه بسیار سنگین بود و با مشارکت شرکت‌های تابع به انجام رسید. هم‌اکنون نقاط قوت و ضعف در پدافند غیرعامل و اچ‌اس‌ای شناسایی شده است.

محمدی‌پور با تأکید بر اینکه با این ارزیابی که انجام شد باید چند تغییر را در سیستم اجرا کنیم، افزود: در بحث ایمنی فرآیند باید به سمت استانداردهای بیست‌گانه برویم که هنوز به‌صورت رسمی ابلاغ نشده اما اجرای آن کاهش حوادث را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هزینه در بخش اچ‌اس‌ای و پدافند غیرعامل به معنای سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: در محیط زیست و بهداشت باید به سمت آنالیز ریسک برویم. با تمام بررسی‌هایی که انجام شد اشراف نسبی درباره نقاط ضعف به‌دست آمد.

تعریف ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان پروژه اچ‌اس‌ای در صنعت نفت دولت سیزدهم

همچنین در این مراسم مظاهر انصاری  – مدیرکل اچ‌اس‌ای وزارت نفت با بیان اینکه ۲۶۴ برنامه از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در حوزه اچ‌اس‌ای وزارت نفت تعریف کردیم و روی کاغذ نمانده است، گفت: برای اجرای این طرح‌ها، ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به حوادثی که در صنعت نفت در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، افزود: اگر در مجموع یک پازل باشیم هرکدام بخشی از این پازل هستیم و هر کدام مسئولیتی داریم که در کنار هم معنا می‌یابد. ارکان تولید مهندسی، تعمیرات، تدارکات، مالی و… در کنار هم کار می‌کنند که منجر به تولید ایمن و پایدار می‌شود.

مدیرکل اچ‌اس‌ای وزارت نفت با بیان اینکه در وزارت نفت به‌دنبال اجرای اچ‌اس‌ای برنامه‌محور و راهبردی هستیم تا به‌عنوان حامی وارد عمل شویم، اظهار کرد: کشور به‌دنبال جبران ناترازی مصرف سوخت است و همه باید در این زمینه وارد شوند، اما مجموعه‌های بیرون صنعت نفت هیچ نگاهی در این زمینه ندارند.

او با بیان اینکه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۹۰ پروژه با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد ریال در حوزه اچ‌اس‌ای تعریف شده است، تصریح کرد: این برنامه‌ها را ما ننوشتیم، بلکه خود شرکت‌ها اعلام کردند و ما برای اجرا از آنها حمایت کردیم. اگر می‌خواهیم به توسعه و تولید پایدار برسیم، مدیران باید به اچ‌اس‌ای توجه ویژه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اچ‌اس‌ای وظیفه‌ای همگانی است، گفت: اغلب حوادث صنعت نفت در بازه‌های زمانی پایان تعمیرات و آغاز راه‌اندازی بوده است.

https://roydadnaft.ir/28138کپی شد!