تولید نخستین راکتور اصلی طرح‌های متانول پتروشیمی دنا و سیراف در ماشین‌سازی اراک

به همت مهندسان و متخصصان شرکت مادرتخصصی ماشین‌سازی اراک از شرکت‌های تابعه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، اولین راکتور اصلی طرح‌های متانول کشور با نام Secondary Reformer R-2004 برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته شد.

جعفر صفری مدیرعامل ماشین‌سازی اراک ضمن اعلام این خبر، گفت: این تجهیز یکی از تجهیزات بسیار مهم متانول پتروشیمی دنا است که تا قبل از این از کشورهای خارجی تامین می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های طرف قرارداد خارجی و با توجه به توانمندی ماشین‌سازی اراک، ساخت آن به این شرکت واگذار شده و صرفه جویی ۲ میلیون یورویی برای کشور به همراه داشته است.

وی افزود: از یک سال قبل روند طراحی و ساخت این تجهیز عظیم در کارخانه شروع شده و سرانجام با تولید اولین نمونه ایرانی، تعهد ماشین‌سازی اراک به خوبی اجرایی شده است. راکتور تولید شده در این کارخانه وزن ۲۵۰ تنی دارد و قطر داخلی آن ۶۵۵۰ میلی متر و طول آن ۲۰ متر است که مطابق با استاندارد‌های جهانی ساخته شده است و بعد از سه ماه در عسلویه و پتروشیمی دنا نصب خواهد شد.
صفری تصریح کرد: قرارداد ساخت ۲۴ تجهیز دیگر برای پتروشیمی دنا و سیراف از شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروفرهنگ، به ارزش ۶۴ میلیون یورو با ماشین‌سازی اراک منعقد شده و روند ساخت آن پیشرفت ۷۳ درصدی داشته است.
مدیرعامل ماشین‌سازی اراک با اشاره به اینکه تاکنون دو تجهیز از این نوع در ماشین‌سازی اراک ساخته شده است، گفت: یکی از این تجهیزات به عسلویه ارسال شده و دیگری که مربوط به پتروشیمی سیراف است، مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند.
صفری یادآور شد: ماشین سازی‌اراک با ورود به این عرصه علاوه بر بی‌نیاز نمودن پروژه‌های جاری شرکت در سالی که مزین به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی است، جهشی در تولید محصولات دانش بنیان و اشتغال پایدار فراهم کرده است. همچنین افتخار بزرگ‌تری نصیب کشور شده که آن گسترده شدن ریشه باور ملی و اعتماد در سپردن کارهای بزرگ به متخصصان داخلی است.

https://roydadnaft.ir/15586کپی شد!