مانور نشتی پروپیلن در واحد PE پتروشیمی جم

بیست‌ونهمین مانور سالیانه مجتمع پتروشیمی جم با موضوع وقوع نشتی پروپیلن از فلنج لاین ورودی درام D-7001 در ظبقه سوم ناحیه Purification واحد LLDPE، برگزار گردید.

ارزﻳﺎﺑﻲ ﻧﺤﻮه اﻗﺪاﻣﺎت ﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداری واﺣﺪ، ﻧﺤﻮه ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداری واﺣﺪ ﺑﺎ دﻳﮕﺮ واﺣﺪﻫﺎی درﮔﻴﺮ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻛﻨﺘﺮل ﻧﺸﺘﻲ ﺗﻴﻢ آﺗﺶ‌ﻧﺸﺎﻧﻲ از جمله اهداف برگزاری این مانور بوده است. 

ﻳﻜﻲ از ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداری ﻛﻪ در موقعیت D-7001 ﻣﺸﻐﻮل ﻓﻌالیت‌های نظارتی بوده، متوجه نشتی پروپیلن شده و اتاق کنترل ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداری را از وقوع حادثه مطلع می‌کند. 

پس از اطلاع به آتش‌نشانی، اقدامات لازم جهت کنترل مسیرهای ورودی و خروجی D-7001 صورت گرفته و در ادامه سرپرست شیفت به محل حادثه می‌رود. ایستگاه آﺗﺶ‌ﻧﺸﺎﻧﻲ نیز بلافاصله تیم اطفاء حریق را اعزام می‌کند. به دستور فرمانده عملیات گروهی از آتش‌نشانان رقیق‌سازی و کنترل نشتی را تا شرایط ایمن انجام می‌دهند.

برخی از ﻧﻘﺎط ﻗﻮت مانور واحد PE، ﺳﺮﻋﺖ ﻋﻤﻞ ﺧﻮب ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداری، اﻳﻤﻨﻲ و آﺗﺶ‌ﻧﺸﺎﻧﻲ در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ اﺿﻄﺮاری، استفاده از Fire Kit توسط نفرات تعمیرات در زمان آچارکشی، انجام عملیات تاکتیکی و اجرایی مناسب توسط فرمانده عملیات امداد و نجات، انتخاب تکنیک مناسب در زمان کنترل نشتی به خصوص در مکان‌های با ریسک بالا، انتقال اطلاعات فرآیندی دقیق و کامل و کنترل عملیات به لحاظ فرآیندی بوده است.  

مواردی چون ﻓﺮصت‌های ﺑﻬﺒﻮد، ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات، ارزیابی‌های مربوط به افسر حراست، لجستیک و تعمیرات؛ بهداشت و درمان؛ تیم فرماندهی؛ موضوعات ایمنی؛ نحوه تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی و اجرا طبق استاندارد و نحوه اعلام و اعزام تیم آتش‌نشانی در نشست پایانی مانور مورد بررسی قرار گرفت. 

گفتنی است واﺣﺪ LLDPE ﺗﺤﺖ لیسانس BASELL و مهندسی اصولی شرکت TECNIMONT و تکنولوژی SPHERILENE طراحی و اجرا شده است. این واحد با تولید سالانه ۳۰۰۰۰۰ تن محصول، از ﺑﺰرگ‌ترﻳﻦ واﺣﺪﻫﺎی ﭘﻠﻴﻤﺮی در اﻳﺮان ﺑﺎ اﻣﻜﺎن ﺗﻮﻟﻴﺪ ﭘلی‌اتیلن ﺳﺒﻚ ﺧﻄﻲ و ﺳﻨﮕﻴﻦ، و بیش از ۵۴ گرید مختلف اﺳﺖ.

https://roydadnaft.ir/14117کپی شد!