قیمت جهانی نفت خام امروز ۱۲ مهر ۱۴۰۲

نفت خام برنت به ۷۶ دلار و ۷۲ سنت رسید

بهای معاملات نفت برنت امروز ۲.۸۲ دلار یا ۳.۸۲ درصد افزایش یافت و به ۷۶.۷۲ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲.۸۵ دلار یا ۴.۰۷ درصد افزایش یافت و به ۷۲.۹۵ دلار رسید.

قیمت نفت روز پنجشنبه به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از اینکه گسترش درگیری های خاورمیانه می تواند تهدیدی برای جریان نفت خام این منطقه باشد، تقویت شد.

به گزارش رویداد نفت، بهای معاملات نفت برنت تا ساعت ۱۱: ۳۶ دقیقه امروز ۲.۸۲ دلار یا ۳.۸۲ درصد افزایش یافت و به ۷۶.۷۲ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲.۸۵ دلار یا ۴.۰۷ درصد افزایش یافت و به ۷۲.۹۵ دلار رسید.

هر دو شاخص طی این نشست بیش از ۳ دلار در هر بشکه صعود کردند.

هر بشکه نفت برنت به مرز ۷۷.۶۵ دلار رسید که قوی ترین قیمت از ۳۰ اوت بود، در حالی که قیمت هر بشکه نفت برنت به ۷۳.۹۵ دلار رسید که یک ماه بالاتر بود.

ترس بازار از احتمال هدف قرار دادن زیرساخت های نفتی ایران توسط اسرائیل و افزایش شبح انتقام از ایران در حال افزایش است.

فیل فلین، تحلیل گر ارشد گروه پرایس فیوچرز در این باره می گوید: ” این کار در واقع آزمونی برای محک زدن وضعیت بازار است، زیرا تا به حال ریسک عرضه کاهش یافته است، چرا که هیچ اختلالی وجود نداشته است، بنابراین این می تواند یک تغییر دهنده بازی باشد.”

” این مساله سوالات زیادی را مطرح می کند. وی افزود: بازار باید کمربند ایمنی خود را ببندد و خود را برای برخی نوسانات آماده کند.

اشلی کلتی، تحلیلگر پانمور گوردون گفت: نگرانی هایی وجود دارد که چنین تشدیدی می تواند ایران را وادار به مسدود کردن تنگه هرمز یا حمله به زیرساخت های عربستان مانند سال ۲۰۱۹ کند.

این تنگه یک گلوگاه لجستیکی کلیدی است که یک پنجم نفت روزانه از آن عبور می کند.

سه منبع روز پنجشنبه به رویترز گفتند که وزرای کشورهای عربی خلیج فارس و ایران در نشست کشورهای آسیایی به میزبانی قطر برای بحث درباره تشدید خصومت ها میان اسرائیل و ایران شرکت کردند.

دو منبع گفتند که کشورهای عربی خلیج فارس به دنبال اطمینان دادن به ایران در مورد بی طرفی خود در این مناقشه در مورد نگرانی از اینکه خشونت بیشتر می تواند تاسیسات نفتی خلیج فارس را تهدید کند، هستند.

درگیری عمیق تر می شود

اسرائیل اوایل روز پنجشنبه بیروت را بمباران کرد و دست کم شش نفر را کشت، پس از آن که نیروهای این کشور مرگبارترین روز خود را در جبهه لبنان در یک سال درگیری با حزب الله تحت حمایت ایران پشت سر گذاشتند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه گفت که ایران هزینه حمله موشکی خود علیه اسرائیل را خواهد پرداخت در حالی که تهران گفت که هر گونه تلافی با “تخریب گسترده” مواجه خواهد شد و ترس از یک جنگ گسترده تر را تشدید کرد.
کلودیو گالیمبرتی، اقتصاددان ارشد شرکت ریستاد انرژی، روز پنجشنبه در یادداشتی اعلام کرد: تشدید درگیری ها در خاورمیانه موجب نگرانی قابل توجه عرضه در بازار جهانی نفت خام شده است.

وی افزود: ” پتانسیل اختلال در عرضه – به ویژه، اما نه منحصرا از سوی ایران – با تشدید جنگ افزایش می یابد.”

این شرکت نفتی دولتی در بیانیه ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد، شرکت ملی نفت (NOC)با محدود کردن درآمده ای نفتی در روز پنج شنبه، تعدیل نیرو در همه میادین و پایانه های نفتی لیبی را لغو کرد و به طور بالقوه به بحرانی که به شدت تولید نفت را کاهش داده است، پایان داد.

در همین حال، اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ سپتامبر با ۳.۹ میلیون بشکه افزایش به ۴۱۷ میلیون بشکه رسید در حالی که نظرسنجی رویترز از کاهش ۱.۳ میلیون بشکه ای حکایت داشت.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی گفته اند: ” افزایش موجودی های ایالات متحده شواهدی را اضافه کرد که نشان می دهد بازار به خوبی تامین شده و می تواند در برابر هر گونه اختلالی مقاومت کند.”

نگرانی ها از ظرفیت تولید مازاد نفت اوپک و این واقعیت که عرضه جهانی نفت خام هنوز با ناآرامی در منطقه کلیدی تولید مختل نشده است، تعدیل شده است.
اوپک ظرفیت مازاد کافی برای جبران کاهش کامل عرضه ایران در صورت از کار افتادن تاسیسات آن کشور را دارد.

https://roydadnaft.ir/33131کپی شد!