منابع می گویند که عرضه نفت روسیه به اتحادیه اروپا از طریق دروژبای جنوبی در ماه ژوئن ۱۶ درصد افزایش می یابد

دو منبع گفتند، احتمالا عرضه نفت خام اورال روسیه به اتحادیه اروپا (EU) از طریق خط لوله دروژبا جنوبی در ماه ژوئن در مقایسه با ماه مه ۱۶ درصد افزایش می یابد زیرا پالایشگاه های اتحادیه اروپا به دنبال تامین نفت بیشتر در میان ترس از اختلال در ترانزیت از طریق اوکراین هستند.

به گزارش پایگاه خبری رویداد نفت به نقل از رویترز، عرضه نفت خط لوله روسیه به اروپا از تحریم اتحادیه اروپا مستثنی شده است اما این مسیر از اوکراین عبور می‌کند و از زمانی که روسیه در سال گذشته هزاران نیرو را در آنچه که مسکو “عملیات نظامی ویژه” می‌نامد، به اوکراین فرستاد، دائماً در معرض خطر اختلال قرار دارد.

شاخه جنوبی خط لوله دروژبا، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را تامین می کند.

منابع آگاه به رویترز گفتند که انتظار می رود شرکت MOL مجارستان (MOLB.BU)، خریدار اصلی نفت خام اورال در مجارستان و اسلواکی، حدود ۹۰۰ هزار تن نفت اورال را از طریق دروژبا در ژوئن خریداری کند که این رقم در ماه می ۷۵۰ هزار تن بود.

یکی از منابع، به ویژه با اشاره به تخریب این هفته سد برق آبی کاخوفکا، گفت: «تشدید درگیری های اخیر در اوکراین، آسیب به تاسیسات زیرساختی بزرگ نگران کننده است…پس ایده خوبی است که اکنون سفارش بیشتری بدهید.

روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول این حادثه می دانند.

منابع گفتند که پالایشگاه Unipetrol جمهوری چک – تنها خریدار این کشور که متعلق به شرکت PKN Orlen لهستان است – تا ۴۳۰,۰۰۰ تن اورال را در ژوئن خریداری خواهد کرد، در حالیکه در ماه می ۴۰۰,۰۰۰ تن اورال خریداری شده بود.

PKN Orlen و MOL گفتند که هرگز در مورد خرید نفت و جزئیات قرارداد اظهار نظر نمی کنند.

اتحادیه اروپا خرید نفت روسیه از طریق مسیرهای دریایی را از دسامبر تحریم کرد. با این حال، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک مجاز به ادامه واردات نفت روسیه به عنوان خوراک حیاتی بودند. در صورت تعلیق دروژبا، تامین نفت کافی برای پالایشگاه ها برای آنها دشوار خواهد بود.

عرضه نفت از طریق بخشی از خط لوله دروژبای جنوبی در ماه نوامبر در پی گلوله باران یک نیروگاه که برق یک ایستگاه پمپاژ را تامین می کرد، به طور موقت متوقف شد.

بخش‌هایی از خط لوله نیز توسط هواپیماهای بدون سرنشین در داخل روسیه مورد حمله قرار گرفته است، اما این حملات اختلالات قابل توجهی در عرضه ایجاد نکرد.

خط لوله دروژبا از بلاروس و اوکراین می گذرد و منبع درآمدی برای هر دو کشوری است که هزینه ترانزیت دریافت می کنند. کیف و مینسک خواستار افزایش قابل توجه تعرفه های حمل و نقل شدند که این مسیر را برای خریداران اروپایی که هزینه حمل و نقل را پرداخت می کنند راحت تر می کند.

یکی از نمایندگان رسانه ای MOL به رویترز گفت که این شرکت “به خرید نفت خام از طریق خطوط لوله دروژبا و آدریا ادامه می دهد، علیرغم اینکه هزینه های ترانزیت به طور قابل توجهی در مقایسه با قیمت های معقول بازار بالاتر است.”

MOL شروع به پرداخت مستقیم به Ukrtransnafta برای ترانزیت به دلیل مشکلات مربوط به پرداخت های Transneft روسیه به اپراتور خط لوله اوکراینی کرد.

https://roydadnaft.ir/24684کپی شد!