حرکت جکت SP11A به سمت نصب در فاز ۱۱ پارس جنوبی: گام کلیدی برای تولید ۱۵ چاه جدید
به گزارش رویداد نفت، فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از مرزیترین و مهمترین فازهای میدان مشترک پارس جنوبی است که توسعه آن بیش از ۲۰ سال به تعویق افتاده بود.
در سالهای اخیر توسعه ایرانی این فاز در دستور کار قرار گرفت و بررسی آمار رسمی تولید گاز از این فاز مرزی نشان میدهد که تولید تجمعی آن تا نیمه امسال از مرز ۱۰ میلیارد مترمکعب گذشته است.
پیش از این سکوی SPD11B در موقعیت این فاز مرزی نصب و حفاری چاههای آن یکیه یک آغاز شده و تاکنون تعداد زیادی از چاههای سکوی اول (سکوی B) این میدان بهتولید رسیدهاند. اما طرح توسعه فاز ۱۱ دارای یک سکوی دیگر به نام SPD11A است که جکت آن به وزن ۲.۲ تن ساخته شده و در مسیر انتقال به موقعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی در قلب خلیج فارس است.
حمیدرضا ثقفی، مدیرعامل گروه پتروپارس، در این خصوص با اعلام حرکت جکت به سمت موقعیت 11A گفت: این جکت با ملحقات خود وزنی بیش از ۴۰۰۰ تن دارد که شامل ۲۲۵۷ تن بدنه اصلی، ۱۵۸۵ تن شمعها و بیش از ۲۰۰ تن ملحقات است.
وی افزود: استفاده از فولاد S420 باعث کاهش وزن، افزایش استحکام و ارتقای ضریب ایمنی جکت شده است.
مدیرعامل گروه پتروپارس با بیان فرآیند بارگیری و انتقال جکت به موقعیت SP11A پارس جنوبی گفت: پس از بارگیری و مهاربندی جکت و همچنین بارگیری شمعها و ملحقات، این سازه ابتدا از جزیره صدرا در بوشهر خارج و در اسکله پارس عسلویه مستقر و پس از مهیا شدن شرایط جوی مناسب برای عملیات نصب، به موقعیت منتقل خواهد شد؛ پس از اتمام نصب جکت، با برنامهریزیهای پیش بینی شده بلافاصله عملیات حفاری آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: همراهی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای این طرح ملی؛ تضمین کننده پیشرفت پروژه و تسریع در انجام آن است.
محمدرضا رجایی، مجری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، پیش از این به تسنیم گفته بود که بلافاصله پس از نصب چهارپایه، با استقرار دکل، عملیات حفاری ۱۵ حلقه چاه در موقعیت SPD11A آغاز خواهد شد؛ فرآیند مهندسی و تامین کالای سکو نیز آغاز شده و تا پایان سال جاری عملیات اجرایی ساخت آن در شرکت ایزوایکو در بندرعباس آغاز و تا دو سال آینده تکمیل و در دریا نصب و آماده بهرهبرداری خواهد شد.
