نوسازی شیپلودر پردیس در ۱۳ روز بدون توقف صادرات
مدیر واحد تعمیر و نگهداشت پتروشیمی پردیس از نوسازی شیپلودر شرکت در مدت ۱۳ روز پس از ۱۸ سال خبر داد و اظهار کرد: این اقدام بدون ایجاد اختلال در روند صادرات انجام شد و ضریب اطمینان زنجیره بارگیری اوره را بهطور محسوسی افزایش داد.
به گزارش رویداد نفت به نقل از پتروشیمی پردیس، محمدمهدی ملکی با اشاره به نشانههای فنی که ضرورت توقف فوری شیپلودر را مشخص کرد، گفت: بروز لرزشهای غیرعادی هنگام حرکت، آسیبدیدگی برخی پیچ و مهرههای اصلی و خوردگی سازه در محیط خورنده اسکله، نشان داد آغاز تعمیرات اساسی باید در اولویت قرار گیرد.
وی ایجاد مسیر جایگزین بارگیری از طریق هاپر و تریلی در اسکله پارس را اقدامی حیاتی دانست و بیان کرد: این مسیر برای نخستین بار امکان خروج شیپلودر از مدار را فراهم کرد و با فراهم شدن امکان بارگیری جایگزین، عملیات تعمیرات بدون هیچ اختلالی در روند صادرات انجام شد؛ موضوعی که در سالهای گذشته بهدلیل کارکرد مداوم دستگاه امکانپذیر نبود.
مدیر واحد تعمیر و نگهداشت پتروشیمی پردیس درباره برنامهریزی این پروژه افزود: برنامه اولیه ۴۳ روزه بود، اما با توجه به محدودیتهای زمانی و ضرورت استمرار صادرات، برنامه با رویکرد ریسکمحور بازنگری و فعالیتهای اولویتدار در یک بازه توقف کوتاه متمرکز شد.
ملکی با بیان اینکه با وجود افزایش حجم اقدامهای پیشبینینشده و سختیهای ناشی از کار همزمان چند تیم در ارتفاع، پروژه تنها با یک تمدید دو روزه و در مجموع در ۱۳ روز با موفقیت کامل انجام شد، ادامه داد: استقرار ساختار نظارتی متمرکز و حضور مستمر ناظران و افسر ایمنی سبب شد عملیات بدون هیچگونه حادثهای انجام شود.
وی از دستاوردهای مهم این توقف، تعمیرات همزمان دو نوار نقاله اصلی مسیر صادرات دانست و افزود: در بازرسیها، قطعات معیوب و در آستانه خرابی شناسایی و تعویض شد و جلوی یک توقف پرهزینه در آینده گرفته شد.
مدیر واحد تعمیر و نگهداشت پتروشیمی پردیس با قدردانی از همکاری واحدهای تعمیرات، بازرسی فنی، ایمنی، خدمات فنی و پشتیبانی، اظهار کرد: نوسازی اساسی شیپلودر و اقدامهای تکمیلی در مسیر بارگیری، اکنون قابلیت اطمینان کل زنجیره صادرات اوره را بهطور محسوسی افزایش داده است و الگویی موفق برای مدیریت پروژههای تعمیراتی پیچیده در زمان محدود ایجاد میکند.
