جهش سه برابری سود پتروشیمی تبریز در سال ۱۴۰۳/ رشد ۴۲ درصدی فروش و کاهش ۲۳ درصدی مصرف انرژی
سیدنوراله میراشرفی، مدیرعامل پتروشیمی تبریز، در مجمع عمومی سالانه این شرکت از رشد چشمگیر عملکرد مالی و عملیاتی در سال ۱۴۰۳ خبر داد. سود خالص شرکت با افزایش بیش از سه برابری، رکوردی بیسابقه ثبت کرد و ارزش کل فروش با رشد ۴۲ درصدی همراه شد. این موفقیتها نتیجه بهبود فروش، مدیریت هزینهها، بهرهوری بالاتر و استفاده از مشوقهای مالیاتی بود. همچنین، کاهش ۲۳ درصدی مصرف انرژی و پیشرفت پروژه پلیاتیلن سنگین ۳۱۰ هزار تنی، جایگاه این شرکت را در صنعت پتروشیمی تقویت کرد.
به گزارش رویداد نفت به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سیدنوراله میراشرفی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز یکشنبه (۲۲ تیر) در مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به اسفند ۱۴۰۳ این شرکت، تأمین پایدار خوراک و هزینههای بالای حملونقل را از مهمترین دغدغههای شرکت اعلام کرد.
شرکت پتروشیمی تبریز در سال ۱۴۰۳ با رشد چشمگیر در شاخصهای عملیاتی و مالی همراه بود. تولید محصولات قابل فروش شرکت نسبت به ۱۴۰۲ بالغ بر ۵ درصد افزایش یافت، در حالی که مقدار صادرات محصولات نیز از نظر وزنی ۹ درصد و از نظر ارزی ۱۵ درصد رشد نشان داد. این بهبود، در کنار افزایش ۴۰ درصدی ارزش فروش داخلی و ۵۰ درصدی ارزش فروش صادراتی، سبب افزایش ۴۲ درصدی ارزش کل فروش شرکت شد.
سود خالص شرکت پتروشیمی تبریز در سال ۱۴۰۳ با افزایشی بیش از سه برابری نسبت به ۱۴۰۲، رکوردی بیسابقه در تاریخ فعالیت پتروشیمی تبریز به ثبت رساند. این جهش کمسابقه در سودآوری، نتیجه ترکیبی از بهبود فروش، مدیریت هزینهها، افزایش بهرهوری عملیاتی و بهرهمندی از مشوقهای مالیاتی بود. این موفقیت چشمگیر سبب شد در مجمع عمومی ۴۰ درصد از سود خالص بین سهامداران توزیع شود؛ تصمیمی که با استقبال و رضایت سهامداران همراه بود و نشانهای روشن از ثبات مالی و ظرفیت رشد شرکت در آینده نزدیک است.
همچنین پروژه پلیاتیلن سنگین پتروشیمی تبریز با ظرفیت ۳۱۰ هزار تن، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و تحقق کامل آن نقش مهمی در افزایش ظرفیت و تنوع سبد محصولات ایفا میکند.
شرکت پتروشیمی تبریز در سایر حوزهها نیز دستاوردهای قابلتوجهی داشت. در بخش انرژی با اقدامهای اصلاحی در فرآیندها و تجهیزات، شاخص مصرف انرژی تا ۲۳ درصد و مصرف آب تا ۱۸ درصد در اسفند ۱۴۰۳ کاهش یافت. از نظر مالی، با وجود رشد ۴۷ درصدی بهای مواد اولیه و خوراک، شرکت توانست با کنترل هزینههای غیرقابلقبول، استفاده از مشوقهای مالیاتی پژوهش و توسعه و تسویه موفق پروندههای مالیاتی، فشارهای مالی را مدیریت کند.
تولید ABS رنگی جدید، طراحی و تولید محصول جدید C۵+ و ساخت ۱۸۷۹ قطعه صنعتی با هدف افزایش خودکفایی و کاهش توقفهای تولید نیز ازجمله اقدامهای شاخص در حوزه فنی و مهندسی بودهاند که جایگاه فنی شرکت را بیش از پیش ارتقا دادند.
شرکت پتروشیمی تبریز با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی، مدیریت هوشمند و نگاه راهبردی، خود را بهعنوان یکی از پیشگامان صنعت پتروشیمی کشور در مسیر توسعه پایدار معرفی کرده و گامهایی مهم برای ورود به عرصه رقابت بینالمللی برداشته است.
