با احیای ۴ حلقه چاه سکوی جدید A21 میدان دریایی ابوذر ظرفیت تولید نفت و گاز ایران در خلیج‌فارس افزایش یافت

با پایان عملیات حفاری، تکمیل و احیای ۴ حلقه چاه بر روی سکوی جدید A21، توسط متخصصان و مهندسان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه‏ عملیاتی خارگ، ظرفیت تولید و برداشت صیانتی نفت و گاز از منابع هیدروکربوری میدان ابوذر در خلیج‌فارس افزایش یافت.

با پایان عملیات حفاری، تکمیل و احیای ۴ حلقه چاه بر روی سکوی جدید A21، توسط متخصصان و مهندسان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه‏ عملیاتی خارگ، ظرفیت تولید و برداشت صیانتی نفت و گاز از منابع هیدروکربوری میدان ابوذر در خلیج‌فارس افزایش یافت.

به گزارش رویداد نفت به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس محمد ضمیری معاون عملیات تولید منطقه عملیاتی خارگ با اعلام این خبر گفت: در راستای برنامه‌‌های کلان شرکت نفت فلات قاره ایران در جهت توسعه ظرفیت‌‏های تولید و برداشت صیانتی نفت و گاز از منابع هیدروکربوری واقع در خلیج‌فارس، با تکیه بر توان، دانش، تجربه و استفاده‏ بهینه از پتانسیل‌‌های داخلی و تجهیزات، عملیات حفاری، تکمیل و احیای ۴ حلقه چاه بر روی سکوی جدید A21 میدان ابوذر، توسط متخصصان و مهندسان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه‏ عملیاتی خارگ با موفقیت به پایان رسید.

وی افزود: در راستای توسعه ظرفیت‌‌‏های تولید و برداشت صیانتی نفت و گاز از منابع هیدروکربوری خلیج‌فارس، افزایش و نگهداشت تولید از میدان نفتی ابوذر که بیشترین میزان تولید در بین میادین نفتی دریایی خلیج‌فارس را داراست، در برنامه قرار گرفت. بنابراین پس از نصب جکت سکوی A21، در آبان‌‌ماه سال ۱۴۰۱ حفاری یک حلقه چاه در لایه غار و ۳ حلقه چاه در لایه‏ دمام به طور همزمان (‌Batch Drilling) توسط دکل سحر-۲ آغاز شد و در نهایت پس از پایان عملیات حفاری و تکمیل این چاه‌‌ها در مردادماه ۱۴۰۳، عملیات اسیدکاری و احیای این ۴ حلقه چاه با موفقیت انجام گرفت.

معاون عملیات تولید منطقه عملیاتی خارگ ضمن تشکر از همه کارکنان فعال در این پروژه بیان کرد: عملیات احیای چاه‌های یادشده با برنامه‌‏ریزی و نظارت واحد مهندسی بهره‌‌برداری ستاد و منطقه خارگ و همکاری و تلاش مثال‌‌زدنی واحدهای مهندسی حفاری، لوله مغزی سیار، خدمات فنی چاه‌‌‏ها، پشتیبانی لجستیک منطقه و بهره‏‌گیری از تجهیزات شرکت‌‌‏های توانمند داخلی به صورت شبانه‌‏‌روزی و در مدت ۲۸ روز انجام شد و پس از آماده شدن خطوط لوله جریانی و باز شدن چاه‌‌ها در مجموع حدود ۵ هزار بشکه در روز به تولید میدان ابوذر افزوده خواهد شد.

ضمیری در پایان گفت: با توجه به حجم بالای اسید در نظر گرفته شده جهت تزریق به چاه‌ها، عملیات اسیدکاری با پهلوگیری شناور اسیدکاری یکی از شرکت‌های توانمند داخلی در مجاورت دکل و سکوی A21 و با استفاده از ظرفیت واحد لوله مغزی سیار شرکت فلات قاره ایران انجام شد.

https://roydadnaft.ir/32963کپی شد!