بارگذاری کاتالیست ایرانی پالادیوم در پتروشیمی شهید تندگویان

پتروشیمی شهید تندگویان برای نخستین‌بار با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش طراحی و ساخت کاتالیست پیچیده پالادیوم دست‌یافت.

پتروشیمی شهید تندگویان برای نخستین‌بار با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش طراحی و ساخت کاتالیست پیچیده پالادیوم دست‌یافت.

به گزارش رویداد نفت به‌نقل از پتروشیمی شهید تندگویان، امین ملک‌زاده، رئیس این مجتمع پتروشیمی گفت: این کاتالیست که انحصار آن در جهان پتروشیمی در اختیار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از جمله BASF آلمان، chimet ایتالیا و Nechimcat ژاپن و… است در تعمیرات اساسی مرحله نخست پتروشیمی شهید تندگویان با موفقیت بارگذاری شد.

وی تصریح کرد: ایران در حالی به دانش‌ فنی و فناوری پیچیده این کاتالیست راهبردی دست‌یافته که با ایرانی‌سازی آن در کنار افزایش پایداری تولید در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب، زمینه کاهش هزینه و قیمت تمام‌شده تولید محصولات هم فراهم شده است.

به گفته رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان، با قیمت‌های کنونی، با ایرانی‌سازی این کاتالیست پیچیده سالانه ۲ تا ۲.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نصیب پتروشیمی شهید تندگویان و سهام‌داران این زنجیره پلی‌اتیلن‌ترفتالات ایران خواهد شد ضمن آنکه با این بومی‌سازی، سالانه از خروج ۷ تا ۸ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

ملک‌زاده یادآور شد: کاتالیست پالادیوم در حالی با قبول ریسک بالای مدیریتی پتروشیمی شهید تندگویان و به همت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بومی‌سازی شده که شرکت‌های خارجی با فشار دولت‌های غربی به‌دنبال تحریم فروش آن به ایران به امید تعطیلی و توقف تولید این پتروشیمی و ایجاد بحران و اختلال در بازار پت بطری و نساجی کشور بودند که اکنون به همت دانشمندان ایرانی این رؤیای سیاه، ‌رنگ باخته است.

https://roydadnaft.ir/31484کپی شد!