امیدواری چین به کشف منابع بزرگ نفت و گاز در تاجیکستان

نمایندگان شرکت ملی نفت چین (CNPC) امیدوارند که در آینده بسیار نزدیک مقادیر زیادی ذخایر نفت و گاز در جنوب غربی تاجیکستان کشف کنند.

نمایندگان شرکت ملی نفت چین (CNPC) امیدوارند که در آینده بسیار نزدیک مقادیر زیادی ذخایر نفت و گاز در جنوب غربی تاجیکستان کشف کنند.

به گزارش رویداد نفت به نقل از رسانه‌های محلی، این موضوع را بین دجی مدیرکل حوزه آسیای مرکزی (CNPC CA) شرکت ملی نفت چین در مراسم راه‌اندازی پروژه توسعه میادین جدید در جنوب غربی تاجیکستان در شهرستان سربند اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت به همراه سایر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی مربوطه تاجیکستان سال‌هاست که فعالیت‌هایی را در زمینه اکتشاف نفت و گاز انجام داده‌اند و با وجود مشکلات فراوان، توانسته‌اند پروژه باختر را به مرحله جدیدی از توسعه برسانند.

بین دجی تاکید کرد که نفت و گاز برای توسعه بیشتر اقتصاد تاجیکستان مورد نیاز است.

وی افزود: شرکت ملی نفت چین آماده است تا به تاجیکستان در دستیابی به خودکفایی در هیدروکربن ها کمک کند و کمک قابل توجهی به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد.

شریفه خدابخش، معاون وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان نیز گفت: ما مدت ها منتظر این خبر بودیم و در آینده نزدیک، کارهای بزرگ در صنعت نفت و گاز در کشور ما آغاز خواهد شد.

در پایان ماه مارس سال جاری میلادی، مجلس تاجیکستان توافقنامه الحاقی بین دولت این کشور و شرکت فرانسوی توتال را در زمینه اکتشاف نفت و گاز تصویب کرد.

این سند شامل امتیاز شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال از سهم خود در پروژه بختر به نفع شرکت چینی CNPC است.

تاریخچه مختصر پروژه
توافق اولیه توسط دولت تاجیکستان با شرکت کانادایی تتیس پترولیوم در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۸ منعقد شد.

در پایان سال ۲۰۱۱، تتیس از کشف ذخایر نفت و گاز «ابر غول پیکر» در میدان «بیشتینچاک» خبر داد. متخصصان این شرکت، این منابع را بدون در نظر گرفتن عامل خطر، ۲۷.۵ میلیارد بشکه معادل نفت برآورد کردند که ۶۹ درصد آن را گاز و ۳۱ درصد را نفت و میعانات گازی تشکیل می دهد.

رئیس جمهوری تاجیکستان متعاقباً اعلام کرد که تاجیکستان می‌تواند در سال‌های آینده گاز طبیعی خود را تأمین کند.

شرکت های بزرگ جهانی مانند توتال (فرانسه) و CNPC (چین) علاقه خود را به ذخایر هیدروکربنی تاجیکستان نشان دادند.

در جولای ۲۰۱۳، تتیس، توتال و CNPC قراردادی را برای ارائه سهام مشارکت امضا کردند. در نتیجه، هر یک از طرفین یک سوم سهم را در قرارداد مشارکت در تولید بختر به دست آوردند.

بر اساس توافقنامه، دولت تاجیکستان در توسعه و تولید شریک نیست و در این کار سرمایه گذاری نمی کند، اما در صورت کشف ذخایر نفت و گاز و تولید، می تواند ۳۰ درصد فرآورده ها را به صورت تجاری مصرف کند.

در سپتامبر ۲۰۱۵، CNPC و توتال خواستار خروج تتیس پترولیوم از این پروژه شدند. این اولتیماتوم در رابطه با تتیس به دلیل عدم انجام تعهدات و بدهی این شرکت در پروژه ارائه شد.

این پرونده به دادگاه رفت و در سال ۲۰۱۷ دادگاه بین المللی داوری ادعاهای توتال و CNPC را موجه تشخیص داد.

تتیس در آخرین اطلاعیه خود در اوایل سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل ریسک بالا و هزینه های قابل توجهی که برای ادامه کار نیاز است، تصمیم گرفته است از این پروژه خارج شود.

بنابراین، پس از خروج توتال از توافق، شرکت ملی نفت چین (CNPC) تنها شرکت کننده آن باقی می ماند.

https://roydadnaft.ir/30829کپی شد!