شرکت نفت گچساران؛ از اجرای ۲ هزار طرح عمرانی تا افزایش ۱۲ برابری تولیدات

صنعت نفت گچساران در سال ۱۴۰۲ توانست گام های محکمی در زمینه افزایش تولید نفت،خودکفایی در ۷۵ درصد کالاهای های مورد نیاز خود و افزایش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بردارد به گونه ای که بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال کالا مورد نیاز این شرکت از سوی متخصصان داخلی در کشور تامین شد.

صنعت نفت گچساران در سال ۱۴۰۲ توانست گام های محکمی در زمینه افزایش تولید نفت،خودکفایی در ۷۵ درصد کالاهای های مورد نیاز خود و افزایش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بردارد به گونه ای که بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال کالا مورد نیاز این شرکت از سوی متخصصان داخلی در کشور تامین شد.

به گزارش رویداد نفت، این صنعت با تبعیت از راهبردهای درست و اصولی تدوین‌ شده از سوی دولت سیزدهم بصورت پویا و بی وقفه در حال اجرای طرح‌های عملیاتی زیادی است به طوری که انتقال پایدار و ایمن موادنفتی، افزایش تولید نفت، ارتقای ایمنی و صیانت از محیط زیست و صیانت از خطوط لوله و تجهیزات و عملیات ایمن‌سازی خطوط لوله از جمله رویکردهای مهم این شرکت به عنوان دومین تولید کننده نفت کشور محسوب می‌شود.

صنعت نفت و گاز گچساران با حدود یک قرن فعالیت روزهای تلخ و شیرینی زیادی را پشت سر گذاشت بطوری که تحریم های ظالمانه میزان تولید نفت در گستره فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را در چند سال پیش به کمترین میزان یعنی ۵۰ هزار بشکه در روز رسانده بود گه دولت سیزدهم با تلاشی ستودنی توانست این میزان را به ۱۳ برابر افزایش دهد.

در سال ۱۴۰۲ تمام تعهدات تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران محقق شد و این امر نه تنها به تامین نفت و گاز مورد نیاز این حامل های انرژی در کشور منجر شده بلکه به افزایش آسایش و رفاه ساکنان مناطق پیرامونی در چهار استان کشور کمک چشمگیری کرد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با ۱۰ واحد بهره‌برداری، هفت واحد نمک‌زدایی، ۹ ایستگاه تقویت فشار گاز، چهار ایستگاه تزریق، سه کارخانه گاز و گاز مایع، ۶ واحد آبرسانی و ۸۵ مجموعه سرچاهی با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله در اقطار مختلف به عنوان قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل شده و علاوه بر رونق تولید در این شهرستان نقش مهمی در درآمدهای نفتی و توسعه اقتصادی کشور دارد.

از روزگار سخت تحریم تا رونق تولید

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: میزان تولید روزانه نفت این شرکت در چند سال پیش به دنبال تحریم های ظالمانه به ۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بود اما اکنون روزانه ۶۲۵ هزار بشکه نفت در تاسیسات این شرکت تولید می شود.

غلامرضا کمالی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دومین شرکت تولید کنند نفت در کشور است تاکید کرد امسال ۱۰۰ درصد از برنامه تولیدی این شرکت محقق شده است.

وی بیان کرد: شرکت نفت گچساران دارای هفت هزارو ۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت وگاز در اقطار چهار تا۵۲ اینچ و بیش از ۵۹ تاسیسات مهم صنعتی است.

کمالی ابراز کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به عنوان دومین شرکت تولید کننده نفت در کشور موفق شد بیش از صد درصد از تعهد تولید برنامه شده ی خود را محقق سازد.

وی با اشاره به محصولات تولیدی این شرکت افزود: نفت خام، گاز، گاز مایع و نفتا چهار محصولی است که شرکت نفت و گاز گچساران تولید می‌کند و این شرکت در گستره‌ای به عرض ۱۵۰ کیلومتر و طول ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در محدوده چهار استان فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری گچساران ادامه داد: این شرکت یکی از پنج شرکت زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با ۲۳ میدان نفتی است که هم‌اکنون ۱۶ میدان آن فعال و همچنین ۸۵۷ حلقه چاه و ۱۰۵ مجموعه تفکیک‌گر در کنار چاه‌ها قرار دارد که به هرکدام از این تفکیک‌گرها تعداد قابل‌توجهی چاه متصل است.

تعمیر و بازسازی تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات به منظور افزایش تولید نفت

کمالی ابراز کرد: تعمیر و بازسازی تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با افزایش تولید نفت در دولت سیزدهم در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

وی بیان کرد: واحد نمک زدایی بی بی حکیمه (س)، یکی از هفت واحد نمک زدایی این شرکت است که در فاصله بیش از ۸۰ کیلومتری شهرستان گچساران با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت در سال ۱۳۹۶ احداث و راه اندازی شد.

کمالی ابراز کرد: این نمکزدایی در سال ۱۳۹۸ بدلیل کاهش تکلیفی ناشی از تحریم‌های ظالمانه از مدار خارج شد بود که و پس از مدت زمان حدود چهار سال توقف، در مردادماه امسال تعمیرات اساسی آن شروع و با تلاش مظاعف و با موفقیت انجام شد..

وی ابراز کرد: واحد نمک زدایی بی بی حکیمه ، یک نفت شور سبک استحصالی از مخازن “نرگسی”، “چلینگر”، “گرنگان” و “سولابدر” فرآورش وشیرین سازی می کند.

تامین ۲۵ هزار میلیارد ریال کالاها و مواد مورد نیاز شرکت نفت گچساران در کشور

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: بیش از ۷۵ درصد از کالاها و مواد مورد نیاز این شرکت از سوی شرکت‌های تولید کننده و دانش بنیان داخلی تولید می شوند که نشان می‌دهد این صنعت به جوانان نخبه کشور اعتماد دارد.

کمالی افزود: در سال ۱۴۰۲ این شرکت توانست بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال کالا و مواد از شرکت های داخلی خریداری یا به مرحله انعقاد قرارداد برساند که این اقدام نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: هم اکنون تعامل سازنده‌ای میان مجتمع‌های پالایشگاهی گاز ۹۰۰ و ۱۲۰۰ به منظور تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با هدف توسعه پایدار برقرار است.

کمالی اظهار کرد: جمع‌آوری گازهای مشعل به منظور جلوگیری از سوزندان این ثروت ملی، جلوگیری از آلایندگی محیط زیست، هوا و استفاد از ظرفیت خالی پالایشگاه گاز بید بلند در راستای تکمیل زنجیره ارزش با همه توان در حال انجام است.

اجرای ۲ هزار طرح مسئولیت اجتماعی نفت در استان
کمالی با اشاره به اینکه شرکت نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه مسئولیت اجتماعی است گفت: این شرکت در یک سال گذشته به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰درخواست از محیط پیرامونی خود در زمینه مسئولیت های اجتماعی پاسخ مثبت داده که در این زمینه نیز بی نظیر عمل نموده است.

کمالی افزود: ۳۳۶ طرح مسئولیت های اجتماعی نفت در قالب مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این استان اجرا شد.

وی ابراز کرد: این طرح ها شامل ۱۳۸ طرح عمران روستایی (طرح هادی)، ۷۸ طرح ورزشی، ۵۲ مورد آموزشی، ۲۵ طرح آبرسانی، ۱۵ طرح در حوزه راه، ۱۳ پروژه بهداشتی و ۱۵ پروژه در سایر بخش ها بوده است.

کمالی اظهار کرد: ۶۰ طرح عام المنفعه در دور دوم سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های مسئولیت های اجتماعی نفت در این استان در سفر های استانی ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.

شرکت نفت گچساران ۱۰ هزار میلیارد ریال قراردادبا شرکت های دانش بنیان امضا کرد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اظهار کرد: با توجه به قانون حمایت از تولید در نخستین بار در معامله با شرکت‌های دانش‌بنیان برخی نیازهای فناوری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از این طریق در حال پیگیری است.

وی گفت: تعداد قراردادهای نهایی و امضا شده این شرکت در سال ۱۴۰۲، ۹۶ مورد به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال است که شامل خرید سیستم و قطعات توربین، کمپرسورهای گازی، تلمبه‌های نفت، قطعات و تجهیزات برق، الکترونیک، ابزار دقیق، مواد شیمیایی، لوله و اتصالات است
کمالی پیشرفت در تولید را حاصل تلاش جوانان عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب تمام مسئولیت های نفتی به دست نیروی های خارجی بود و نیروهای ایرانی اجازه دسترسی به کارهای راهبردی را نداشتند و پس از پیروزی انقلاب با اراده و ایمان جوانان این سرزمین نه تنها تولید نفت تقویت شد بلکه صادر کننده دانش فنی در حوزه نفت نیز هستیم.

وی ادامه داد: شرکت نفت و گاز گچساران به‌عنوان یک شرکت ویژه و راهبردی در جنوب کشور، علاوه بر مدیریت و راهبری کل صادرات نفت خشکی کشور، تأمین بخشی از خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور را نیز به‌عهده دارد، به همین دلیل این شرکت را به عنوان قلب نفت ایران نیز می‌شناسند.

کمالی تصریح کرد: با تبعیت از راهبردهای درست و اصولی تدوین‌شده از سوی دولت سیزدهم، سیاست‌گذاری‌های صادقانه وزیر نفت و آمادگی نیروهای فنی و عملیاتی توانستیم برنامه‌های افزایش تولید شرکت نفت و گاز گچساران را محقق سازیم.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

نخستین چاه نفتی گچساران سال ۱۳۰۴ حفاری شد و اولین کارخانه این شرکت در سال ۱۳۲۲ در منطقه گچساران یک راه اندازی شد و صنعت نفت این شهرستان نخستین محموله های نفتیی خود را سال ۱۳۴۶ از گوره به پایانه صادراتی خارک ارسال کرد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اکنون ۵۹ تاسیسات نفت و گاز دارد که ۶ هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در آن به فعالیت می پردازد.

این شرکت ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری، ۳ ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ را زیر پوشش دارد.

https://roydadnaft.ir/30518کپی شد!