درِ موزه‌های نفت به روی مستندسازان باز است/ ثبت ملی ۱۱۴ اثر در صنعت نفت

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با بیان اینکه درهای این مرکز و موزه‌ها به روی همه مستندسازان باز است، گفت: هشت موزه و نمایشگاه دائمی، در صنعت نفت در کشور فعال است و حدود یازده میلیون برگ سند تاریخی و ۱۱۴ اثر ثبت ملی شده در مرکز نگهداری می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با بیان اینکه درهای این مرکز و موزه‌ها به روی همه مستندسازان باز است، گفت: هشت موزه و نمایشگاه دائمی، در صنعت نفت در کشور فعال است و حدود یازده میلیون برگ سند تاریخی و ۱۱۴ اثر ثبت ملی شده در مرکز نگهداری می‌شود.

به گزارش رویداد نفت به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، حسین شاملی گفت: مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت بر اساس تکالیفی که در برنامه چهارم تا ششم توسعه (دستگاه‌های اجرایی دارای اماکن و اسناد میراثی، خودشان متولی نگهداری و نشر آثار و اسناد هستند) تشکیل شده است.

وی افزود : حدود ۱۰ سال از تشکیل مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت می‌گذرد و هم اکنون این مدیریت دارای هشت موزه و نمایشگاه دائمی، ۱۱۴ اثر ثبت ملی شده از جمله بخش‌های از پالایشگاه آبادان، چاه شماره یک مسجد سلیمان، باغ خرمکوشک است.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با اشاره به اینکه در مرکز اسناد این مدیریت حدود ۱۱ میلیون برگ سند تاریخی در موضوعات فنی، بین‌الملل، عملیاتی، کارکنان در چهار بخش عادی، محرمانه، خاص و خیلی خاص نگهداری می‌شود که به فراخور در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد، افزود: کار دیجیتال‌سازی این اسناد هم اکنون آغاز شده و در آینده نزدیک دستیابی به این اسناد در بستر اینترانت فراهم می‌شود.

شاملی با بیان اینکه تاریخ کشور ما با وجود آنکه در ۱۱۵ سال گذشته در شئون مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی، بین‌المللی با صنعت نفت گره خورده است اما مردم کشور ما هنوز با این صنعت و خدمات آن به خوبی آشنا نیستند، ادامه داد: بهترین مسیر برای نشان دادن خدمات و پیشرفت صنعت نفت، مرکز اسناد است تا با بررسی تحولات تاریخی این صنعت، خدمات و پیشرفت آن برای مردم نشان داده شود.

وی تاکید کرد: درهای مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های نفت به روی اصحاب رسانه، مستندسازان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان برای نشان دادن پیشرفت این صنعت در ۱۱۵ سال گذشته باز است.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت از موزه‌های دروازه دولت تهران، بنزین‌خانه آبادان، کارآموزان آبادان، صنعت پخش سبزوار، چاه شماره یک مسجد سلیمان، نفت‌سوزهای کرمان، موزه میراث صنعت نفت محمودآباد به‌عنوان هفت موزه فعال صنعت نفت نام برد و افزود: نفت بعد از صنعتی شدن به برخی نقاط کشور هویت داد از جمله مسجد سلیمان و آبادان. مطرح شدن و رشد این شهرها در ایران و جهان مرهون نفت است.

شاملی با بیان اینکه صنعت نفت با وجود ۱۱۵ سال فعالیت و خدمت در مباحث مربوط به پیوست‌های فرهنگی ضعیف عمل کرده است، گفت: البته این نگاه و کم‌توجهی به مسائل فرهنگی با توجه به تأکید مقام عالی وزارت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حال تغییر است.

https://roydadnaft.ir/30505کپی شد!
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.