عملیات مقاوم سازی خطوط لوله میدان رشادت انجام شد

عملیات مقاوم سازی خطوط لوله میدان رشادت در عمق ۴۰ متری آب‌های خلیج‌فارس انجام شد.

عملیات مقاوم سازی خطوط لوله میدان رشادت در عمق ۴۰ متری آب‌های خلیج‌فارس انجام شد.

به گزارش رویداد نفت به نقل از نفت فلات قاره ایران، امیرعباس نوید رئیس واحد تعمیرات زیر آب لاوان گفت: سازه‌های مستقر در دریا که همچون کوه یخ در محیط خورنده آب شور قرار گرفته‌اند به طور مستمر در معرض خوردگی (Corrosion) قرار دارند و عدم کنترل و پایش مستمر این روند مخرب می‌تواند منجر به بروز صدمه پایدار به این سازه‌ها شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری از خوردگی فلزات در آب دریا، باید در دوره‌های زمانی خاص آندهای فدا شونده بر روی اعضای سازه نصب شوند که در مبحث حفاظت کاتدی (Cathodic Protection) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برقراری اتصال الکتریکی مابین آند و فلز سکو که نقش کاتد را دارد، روند خوردگی را متوقف می‌کند، به این معنا که الکترون‌ها از آند به سمت کاتد منتقل شده و جایگزین الکترون‌های از دست رفته می‌شوند و به همین دلیل است که به این آندها پسوند فدا شونده اضافه می‌شود (Sacrificial Anode).

رئیس واحد تعمیرات زیر آب لاوان افزود: بر اساس محاسبات صورت گرفته توسط واحد بازرسی و حفاظت فنی تعداد ۳۰ عدد آند ۳۲۵ پوندی که با احتساب کلمپ‌های مربوطه هریک حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند، برای نصب بر روی سکوی R۳ اختصاص داده شده است. در این راستا و با وجود مشکلات فراوان و کمبود نیروی انسانی، پروژه نصب و جوشکاری آندهابر روی سکوی R۳ از سطح تا عمق ۴۰ متر آغاز و در مرحله اول ۶ عدد آند در نقاط تعیین شده نصب شد.

به گفته نوید، با توجه به گستردگی حیطه عملیاتی واحد تعمیرات زیرآب لاوان که در ۴ منطقه لاوان، کیش، سیری و قشم فعالیت دارد، این پروژه در فواصل زمانی بین امور محوله در دیگر میادین نفتی که بعضاً از اولویت عملیاتی بیشتری برخوردار هستند، ادامه خواهد یافت.

https://roydadnaft.ir/29274کپی شد!