افغانستان نمی تواند معیار کیفیت‌های فرآورده‌های نفتی را مشخص کند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: در حالی فرآورده‌های نفتی از مرز افغانستان بازگشت خورده که فرآورده‌هایی که در داخل به عنوان مواد شیمیایی سمی از آن یاد می‌شود را به عنوان بنزین استاندارد می پسندند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: در حالی فرآورده‌های نفتی از مرز افغانستان بازگشت خورده که فرآورده‌هایی که در داخل به عنوان مواد شیمیایی سمی از آن یاد می‌شود را به عنوان بنزین استاندارد می پسندند.

به گزارش رویداد نفت، احمد معروف خانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در نشست خبری موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: افغانستان به هیچ عنوان نمی‌تواند معیار مناسبی از کیفیت‌های فرآورده‌های نفتی ما را مشخص کند. زیرا استانداردهایی را برای خود تعریف کرده‌اند که به لحاظ کارشناسی دچار ابهام است.

وی ادامه داد: وضعیت مرز به گونه‌ای است که هر گاه هزینه مازاد پرداخت شود امکان صادرات کالا نیز وجود دارد، به طوری که برخی از فرآورده‌های مشکل دار به عنوان بنزین می‌پذیرند و به دنبال فضا سازی هستند.

به گفته رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی با وجود آنکه برخی از فرآورده‌های نفتی از مرز افغانستان بازگشت خورده است مقادیر زیادی از فرآورده‌هایی که در داخل به عنوان مواد شیمایی سمی از آن یاد می‌شود و طی فرآیندهای پتروشیمی اصلاح می‌شود همین ماده را به عنوان بنزین استاندارد می‌پسندند و بدون مشکل از مرز عبور می‌دهند و اخبار منتشر شده فضاسازی برای دو کشور است.

وی ادامه داد: در آخرین تصمیم بانک مرکزی تعهد ارزی اعضای اتحادیه مشمول ارائه ارز در سامانه نیما کرده است که این تصمیم به هیچ عنوان پایه و اساس کارشناسی ندارد زیرا در جلسات تشکیل شده از اتاق بازرگانی، اتحادیه، انجمن‌های های کارفرمایی نظراتی مبنی بر عدم تصمیم صحیح در این زمینه بود و آسیب‌های آن مطرح شد که وزارت نفت و صنعت نیز بر آن تاکید داشتند.

معروف خانی اضافه کرد: بانک مرکزی بی توجه به این موضوع ما را ملزم به تعهد ارزی کرد که این موضوع کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: شاید سال‌های آینده مشخص شود که این افراد سرویس‌های جاسوسی بوده‌اند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌ای نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در دو ماه گذشته ۶ میلیارد دلار بدهی به سامانه نیما داشته‌ایم که اکنون به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته معروف خانی در سال گذشته ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشته اینکه تا پایان سال این رقم کاهش پیدا می‌کند زیرا منفعتی برای صادرات فرآورده‌های نفتی باقی نمی‌ماند.
وی توضیح داد: زمانیکه صادرکننده، خوراک خود را با رقابت از بورس کالا و بورس انرژی تأمین می‌کند و هزینه‌های حمل و فروش را به‌قیمت‌های آزاد پرداخت می‌کند، نمی‌تواند ارز را در سامانه با قیمت ۳۸ هزار تومان عرضه کند.

معروف خانی اضافه کرد: چند ماه گذشته مافیای خام فروشی فضای متشنجی را علیه تولیدکنندگان کوچک مقیاس ایجاد کردند و تمام حرفشان این بود که مینی ریفاینری‌ها رانت خواری می‌کنند و این در حالی است که همان گروه ماهانه یک تا ۲ میلیون بشکه میعانات را به صورت خام صادر می‌کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفتی اضافه کرد: در شرایطی میعانات گازی به صورت خام صادر می‌شود که پالایشگاه‌های کوچک با خوراک میعانات در دسترسی به خوراک با مشکل مواجه شده‌اند

وی خاطر نشان کرد: خوراک واحدهای تولید فرآورده‌های نفتی با خوراک میعانات گازی، ۷۰ درصد کاهش یافته و پتروشیمی‌های بوعلی و نوری دغدغه تأمین خوراک پیدا کرده‌اند، در چنین شرایطی خام‌فروشی میعانات گازی افزایش یافته؛ در حالی که در خام‌فروشی هیچ عاقبت بخیری ندارد.

https://roydadnaft.ir/29007کپی شد!
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.