درخواست جدید تولیدکنندگان آفریقایی از اوپک پلاس

آنگولا و نیجریه که اعضای آفریقایی گروه اوپک پلاس هستند، خواستار افزایش سطح تولید نفت خود شده اند.

آنگولا و نیجریه که اعضای آفریقایی گروه اوپک پلاس هستند، خواستار افزایش سطح تولید نفت خود شده اند.

به گزارش رویداد نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، روز چهارشنبه در اقدامی غافلگیرکننده که باعث سقوط قیمت نفت شد، زمان برگزاری نشست وزیران این گروه برای بازبینی در سیاست تولید خود را به تعویق انداختند.

استوائو پدرو، نماینده آنگولا در اوپک به رویترز گفت: ما خوشحالیم، منتظر این نشست هستیم. وی با بیان این که آنگولا در تلاش برای افزایش تولید نفت خود است، گفت: برای تحقق این هدف، سرمایه گذاری انجام شده است.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس، روز چهارشنبه با اشاره به مسائل پیرامون سایر تولیدکنندگان اظهار کرده بود: الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، توافق کردند که زمان برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس را از ۲۶ نوامبر (۵ آذر)، به ۳۰ نوامبر (۹ آذر) به تعویق بیندازند.

اوپک اعلام کرد نشست ۳۰ نوامبر که با برگزاری نخستین روز کنفرانس اقلیمی سازمان ملل (COP۲۸) در دبی مصادف می‌شود، به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

اولوفمی سونی، مدیر ارشد ارتباطات در شرکت نفت دولتی  NNPC نیجریه، به رویترز گفت: این کشور تا ۱۷ نوامبر، ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی تولید کرده است  و انتظار دارد سطح تولیدش تا پایان سال میلادی جاری، به ۱.۸ میلیون بشکه در روز برسد.

گابریل تانیمو آدودا، نماینده نیجریه در اوپک، روز پنجشنبه به رویترز گفت: از هرگونه اختلاف نظر با سایر اعضای اوپک پلاس در خصوص اهداف تولید کشورش، مطلع نیست.

به گفته سه منبع آکاه دیگر در اوپک پلاس، تاخیر در زمان برگزاری دیدار وزیران این گروه، به کشورهای آفریقایی مربوط است. اوپک پلاس پس از آخرین نشست خود در ژوئن، اعلام کرد که سهمیه‌های تولید آنگولا، نیجریه و کنگو در سال ۲۰۲۴، مشروط به بررسی‌های تحلیلگران مستقل خواهد بود.

اوپک پلاس سه شرکت مشاوره مستقل آی چ اس، ریستاد انرژی و وود مک کنزی را موظف کرده است تا آمار تولید این کشورها را تایید کرده و در نشست بعدی گزارش دهند.

نماینده نیجریه در اوپک گفت: خاطرش از یافته‌های منابع مستقل آسوده است.

منابع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: مسئله‌ای که باعث تاخیر در دیدار وزیران شد، به این یافته‌ها مربوط می‌شود.

از آنجایی که اوپک پلاس از اکثر اعضای خود می‌خواهد تولید خود را برای مدیریت بازار، کاهش یا افزایش دهند، به نفع تولیدکنندگان این گروه است تا درباره سطح تولید بالاتر که بر اساس آن هر گونه تغییری صورت می گیرد، مذاکره کنند.

نیجریه و آنگولا از جمله کشورهایی بودند که پس از سال‌ها ناکامی در تحقق اهداف تولید، در نشست ژوئن اوپک، سهمیه تولید پایین‌تری دریافت کردند.

بر اساس آمار جداگانه اوپک، از اکتبر، آنگولا کمتر از سهمیه خود برای سال ۲۰۲۴ تولید می کند. نیجریه نزدیک به سهمیه تولید ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۴ و کمتر از برنامه تولید سال ۲۰۲۴ که توسط اوپک تائید شده است، نفت تولید می کند.

چندین تحلیلگر پیش‌بینی کرده‌اند که اوپک پلاس احتمالا کاهش عرضه نفت را در سال آینده تمدید یا حتی تشدید خواهد کرد و بعضی از تحلیلگران از جمله هلیما کرافت از شرکت آر بی سی کپیتال، اظهار کرده اند عربستان سعودی ممکن است از سایر اعضا بخواهد تا در این امر سهیم شوند.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس در سلسله اقدامات که از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، متعهد شده‌اند تولید نفت خود را به میزان حدود پنج میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این رقم شامل کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز از سوی عربستان سعودی و کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت توسط روسیه است که تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

https://roydadnaft.ir/28715کپی شد!