آمریکا ۹ شرکت مرتبط با صنایع پتروشیمی و نفت ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۶ شرکت پتروشیمی مستقر در ایران و شرکت‌های تابعه آنها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده در رابطه با صادرات محصولات پتروشیمی ایران تحریم می‌کند.

بر اساس این بیانیه، شش تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران و شرکت‌های تابعه آنها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور به نمایندگی از سوی شرکت پتروشیمی«تریلیانس» به دلیل تولید، فروش و ارسال صدها میلیون دلار از محصولات پتروشیمی و نفت ایران تحریم می‌شوند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این رابطه گفت: «جمهوری اسلامی با نقض تحریم‌های آمریکا، به طور فزاینده‌ای به مشتریان در شرق آسیا برای فروش محصولات پتروشیمی و نفتی خود، روی می‌آورد.»

این مقام آمریکایی افزود: «ایالات متحده همچنان بر هدف قرار دادن منابع درآمد غیرقانونی تهران متمرکز است و به اعمال تحریم‌های خود علیه کسانی که عمدا این تجارت را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

شش شرکت تحریم شده مستقر در ایران عبارتند از: «شرکت پتروشیمی امیرکبیر، شرکت پتروشیمی سیمرغ، و چهار شرکت زیرمجموعه شرکت پتروشیمی مارون با نام‌های شرکت پتروشیمی لاله، شرکت تینا تدبیر مارون، شرکت افق سپهر مارون و شرکت صنایع تکمیلی مارون.»

علاوه بر این، شرکت تجاری و کشتی‌رانی «سِنس» مستقر در مالزی و شرکت‌های «یونیشس انرژی» و «آسیا فیوئل» مستقر در سنگاپور نیز سه شرکت خارجی تحت تحریم از سوی آمریکا اعلام شدند.

پیش‌ازاین گزارش‌های متعددی از استفاده جمهوری اسلامی از شرکت‌های مالزیایی برای دورزدن تحریم‌های ایالات متحده و فروش نفت و محصولات پتروشیمی به چین منتشر شده بود.

بلومبرگ به تازگی با انتشار گزارشی خبر داد که آب‌های مالزی به مرکزی برای انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از یک نفتکش به نفتکش دیگر تبدیل شده است.  این اقدام برای پنهان نگه‌داشتن مبدأ این نفتکش‌ها انجام می‌شود و معمولاً با این جابه‌جایی محموله‌های نفت ایران و ونزوئلا به‌عنوان نفت عمان و مالزی معرفی می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده واردات نفت و فراورده‌های نفتی چین از مالزی در دسامبر گذشته به رکورد ۱.۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد و این کشور که تولید روزانه نفتش سه برابر کمتر از صادراتش است را در میان بزرگ‌ترین تامین کنندگان نفت چین، پس از عربستان سعودی و روسیه در رتبه سوم قرارداد.

توماس اودانل، تحلیلگر حوزه انرژی مستقر در برلین نیز در این زمینه گفته بود که به نظر می‌رسد بسیاری از محموله‌های نفتی ایران از طریق مالزی به چین منتقل می‌شوند. در مالزی برای پنهان‌کردن منبع اصلی نفت ایران، آن را با محموله‌های دیگر مخلوط می‌کنند.

این تحلیلگر حوزه انرژی با اشاره به اینکه نفت ونزوئلا و ایران که به مالزی می‌رود برای مصارف داخلی این کشور نیست عنوان کرد: «این حجم از نفت که به مالزی منتقل می‌شود بیشتر از میزان نفت تولیدی این کشور است و بنابراین احتمالاً نفت ایران و مقداری نفت ونزوئلا در مالزی با محموله‌های دیگر مخلوط شده و ظاهراً مقدار زیادی از آن به چین می‌رود.»

https://roydadnaft.ir/20819کپی شد!