سواپ گازی با ایران، طرح روسیه برای صادرات انرژی به افغانستان و پاکستان

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد این کشور ممکن است از طریق سوآپ گازی با ایران در دراز مدت گاز طبیعی خود را به بازارهای افغانستان و پاکستان ارسال کند.

نواک در مصاحبه با تاس گفت: اگر از یک چشم انداز عمیق تر صحبت کنیم، صادرات گاز به افغانستان و پاکستان با استفاده از سوآپ از خاک ایران ممکن است. یعنی ما گاز آنها را در منطقه دریافت خواهیم کرد و در ازای آن، گاز را برای مصرف کنندگان شمال ایران تامین می کنیم.

به گزارش آسیاپلاس، پیشتر نواک اعلام کرده بود که روسیه و ایران در حال کار بر روی مبادله عرضه نفت و گاز و بررسی مسیرها و مکانیسم های اجرایی برای این کار هستند. به گفته وی، در مرحله اول می توان از تامین ۵ میلیون تن نفت و تا ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز صحبت کرد. این موضوع همچنین در کمیسیون بین دولتی همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و روسیه در اوایل نوامبر مورد بحث قرار گرفت.

نواک گفت که روسیه همچنین در حال بحث در مورد افزایش عرضه گاز برای بازارهای داخلی قزاقستان و ازبکستان در زمینه افزایش مصرف این نوع سوخت است.

وی گفت: ما با شرکای خود از قزاقستان و ازبکستان در مورد افزایش عرضه گاز به بازار داخلی آنها گفتگو می کنیم، زیرا مصرف آنها در حال افزایش است. 

به گفته نواک، عرضه گاز از فدراسیون روسیه به چین می تواند به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد و فدراسیون روسیه نیز می تواند از طریق ترکیه آن را افزایش دهد.

معاون نخست وزیر گفت: اگر در مورد گاز خط لوله صحبت کنیم، مصرف کننده اصلی چین است. با در نظر گرفتن پروژه های از قبل برنامه ریزی شده، تحویل می تواند به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد. افزایش صادرات گاز از طریق ترکیه نیز امکان پذیر است.

در همین حال، میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با تاس گفت که آستانه و تاشکند آماده اقدام مشترک با مسکو برای ایجاد اتحادیه گاز هستند.

معاون وزیر در عین حال خاطرنشان کرد: «هیچ مانع قابل توجهی برای اجرای این ایده وجود ندارد، اما کار سیستمی زیادی، در درجه اول در سطح کارشناسی، مورد نیاز است، که هم اکنون در وزارتخانه های ذیصلاح سه کشور در حال انجام است. 

روسای جمهور روسیه و قزاقستان، ولادیمیر پوتین و قاسم ژومارت توکایف، در نشستی در کرملین در روز ۲۸ نوامبر در مورد ایجاد “اتحادیه گازی سه جانبه” همراه با ازبکستان گفتگو کردند. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه توضیح داد که در مرحله اول، ایجاد یک مکانیسم هماهنگی به ابتکار رئیس جمهور روسیه است.

https://roydadnaft.ir/19431کپی شد!