افزایش ظرفیت تولید روزانه بنزین توسط قرارگاه خاتم/ تهاتر نفت آغاز شد
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) گفت: تا کمتر از دو سال آینده، فاز نخست پالایشگاه مهر خلیج فارس با ۵۰ درصد ظرفیت به بهره برداری خواهد رسید و حدود ۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور با تکمیل فاز نخست، افزوده خواهد شد.
سردار اسداله حاجیزمانی، معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) در نشستی خبری اظهار داشت: پالایشگاه مهر خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه در حال ساخت است. تا امروز این پالایشگاه به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی رسیده و با تکمیل آن، ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.
وی افزود: تا کمتر از دو سال آینده، فاز نخست این پالایشگاه با ۵۰ درصد ظرفیت به بهره برداری خواهد رسید و حدود ۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور با تکمیل فاز نخست، افزوده خواهد شد.
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) تصریح کرد: بنزین همیشه مسئلهای بود که نسبت به فشار تحریمهای ناعادلانه غرب در زمینه واردات آن، نگرانیهایی وجود داشت اما با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اجرای آن را قرارگاه برعهده داشت، این نگرانی رفع شد و در زمینه بنزین به خودکفایی رسیدیم.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۴۵ میلیون لیتر در روز است و در حالی که متوسط مصرف بنزین کشور به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز بنزین کشور از این پالایشگاه تأمین میشود.
سردار حاجیزمانی با اشاره به ۳۳ سال فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در عرصه سازندگی کشور گفت: این قرارگاه همواره کمکرسان به دولتها در جهت اجرای پروژههای زیربنیایی و عمرانی بوده و در حال حاضر با ۵ هزار پیمانکار بخش خصوصی در پروژههای مختلف در حال همکاری هستیم که این پیمانکاران ۱۵۰ هزار نفر نیروی انسانی و شاغل دارند.
وی افزود: با احتساب ۵۰ هزار نفر نیروی شاغل در قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) که کمتر از ۱۰ درصد آنها نیروی رسمی و بقیه نیروهای قراردادی هستند، در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نیروی شاغل در پروژههای قرارگاه مشخص کار هستند.
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) با اشاره به فعالیتهای این قرارگاه در توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶، ۲۲ تا ۲۴ و فاز ۱۳ برعهده قرارگاه بوده که در مجموع حدود ۱۶۸ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز این پروژهها است؛ در واقع حدود ۱۹ درصد نیاز کشور را این پروژهها در زمینه گاز تأمین میکنند.
وی ادامه داد: احداث حدود ۶ هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز، حفاری ۹۹ حلقه چاه در میادین نفتی با مجموع تولید ۱۳۰ هزار بشمه در روز و احداث ۶۲ سد که حدود ۴۵ درصد ظرفیت مخازن ذخیره آب کشور را شامل میشود، از دیگر دستاوردهای قرارگاه است.
سردار حاجیزمانی با بیان اینکه “فعالیت قرارگاه در زمینه احداث خطوط انتقال آب به مجموع ۶۴۰۰ کیلومتر در ۱۵ استان در حال انجام است”، گفت: آب خوزستان بعد از تکمیل طرح غدیر، از نظر کیفیت بسیار مطلوبتر از گذشته شد و مردم این استان در مناطق جنوبی و جنوب غرب، آب با کیفیت با درجه EC حدود ۶۰۰ را دریافت میکنند، در حالی که قبل از تکمیل این طرح، درجه EC آب در این مناطق بالای ۲۰۰۰ واحد بود.
وی افزود: خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در حال انجام است و طی ۳ تا ۴ ماه آینده این خط به اتمام خواهد رسید.
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) با اشاره به اینکه “۲۳ درصد راهآهن کشور توسط قرارگاه احداث شده و یا در دست انجام است”، گفت: یکی از پروژههای مهم در این زمینه، راه آهن چابهار به زاهدان است که طول مسیر آن ۶۵۰ کیلومتر بوده و موجب اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: راه آهن خاش افتتاح شده و مابقی مسیر نیز در بخش زیرسازی، پیشرفتی ۷۰ درصدی دارد؛ احداث ۱۹ تونل در این مسیر (چابهار به زاهدان) در حال انجام است و پیشبینی میکنیم تا یکی دو سال آینده، شاهد تکمیل پروژه مهم راه آهن چابهار به زاهدان باشیم.
سردار حاجیزمانی خاطرنشان کرد: برای اولین بار، از ریل ملی تولید داخل استفاده کردهایم و در پروژه زاهدان به خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر که با احتساب خطوط فرعی ایستگاه، به ۱۸۰ کیلومتر میرسد از ریل تولید داخل استفاده کردهایم و در سال گذشته موفق شدیم رکورد جدیدی در ریلگذاری با ۲٫۵ کیلومتر در روز، به ثبت برسانیم.
وی افزود: در بخش راههای اصلی و بزرگراهها اجرای ۳۳۰۰ کیلومتر و در بخش خطوط مترو اجرای ۳۳۸ کیلومتر در کارنامه قرارگاه قرار دارد و در بحث اجرای پروژههای ترانوا هم که مطرح شده، اعلام آمادگی کردهایم.
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) از ایجاد ظرفیت ۴۰۰۰ تخت بیمارستانی توسط قرارگاه خبر داد و گفت: در آیندهای نزدیک بحث افتتاح بیمارستان جدید شهدای تجریش را با ۷۹۰ تخت خواهیم داشت که این بیمارستان جدید، جایگزین بیمارستان قدیمی شهدای تجریش خواهد شد.
سردار حاجیزمانی با اشاره به ظرفیتهای قرارگاه در زمینه ساخت کشتی و نفتکش گفت: از مجموع ۴ کشتی اقیانوس پیمای افراماکس، تا امروز ۲ کشتی ساخته و تحویل شده است و کار ساخت دو کشتی دیگر در حال انجام است؛ همچنین از سوی بخش داخلی نیز پیشنهادات و مذاکراتی در زمینه ساخت کشتی داشتهایم که این مذاکرات در حال نهایی سازی است.
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه گذراندن خدمت سربازی در پروژههای قرارگاه گفت: در سایت قرارگاه امکان ثبت نام سربازان وجود دارد و تلاش می کینم سربازانی که رتبههای برتر دارند را در رشتههای مختلف در پروژههای قرارگاه بهکار بگیریم تا ضمن گذراندن دوران سربازی در پروژههای عمرانی و زیرساختی، به تجارت علمی و اجرایی جوانان سرباز اضافه شود و اغلب این افراد نیز بعد از پایان خدمت سربازی، در پروژههای قرارگاه به صورت قراردادی مشغول به کار میشوند.
وی افزود: در بحث توسعه بنادر در پروژههای متعددی فعالیت داریم و بحث توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به بیش از ۷۰ درصد در پیشرفت فیزیکی رسیده است.
سردار حاجیزمانی با بیان اینکه “بحث تخریب سازه متروپل در حال انجام بوده و یک بخش از این تخریب باقی مانده است”، گفت: سازهای که بر اساس اصول مهندسی ساخته شده باشد، تخریب آن نیز با اصول مهندسی قابل انجام است اما سازه متروپل، از آنجایی که بر اساس اصول مهندسی ساخته نشده بود، پیش بینی رفتار سازه در زمان تخریب، بسیار دشوار است اما کار تخریب تاکنون به صورتی انجام شده که خسارتی به سازمانهای مجاور وارد نشود و با دقت نظر، این کار ادامه دارد.
وی ادامه داد: راهآهن سریعالسیر اصفهان – قم – تهران با فاینانس خارجی در حال پیگیری است؛ ۵۰ درصد از زیرسازی مسیر انجام شده و پیش بینی میکنیم تا ۵ سال آینده شاهد تکمیل این پروژه باشیم.
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) در پاسخ به سوالی در خصوص مطالبات قرارگاه از دولت گفت: این مطالبات به صورت مستمر در حال افزایش یا کاهش است و تلاش کردهایم با وجود مطالبات، هیچ پروژهای متوقف نباشد.
وی افزود: در طول سال ضمن اجرای پروژهها، با منابع نقدی، غیر نقدی و تهاتر نفت، پرداخت مطالبات صورت میگیرد و بحث تهاتر نفت هم که آغاز شده، ظرفیتی برای کمک به اجرای پروژههای زیربنایی است.
انتهای پیام/