سیانان: بایدن نمیتواند قیمت بنزین را کاهش دهد
شبکه خبری سیانان طی گزارشی نوشت، یک درمان قطعی برای قیمت بالای بنزین وجود دارد و متأسفانه، این درمان بسیار بدتر از خود مشکل بوده و آن رکود است.
به نوشته این گزارش، هیچ چیزی بیشتر از رکود، تقاضا برای نفت را از بین نمی برد و قیمت ها را پایین نمی آورد. (رکود) باعث از بین رفتن شغل ها می شود و این به معنای این است که افراد کمتری به محل کار خود رفت و آمد می کنند؛ در عین حال، آنهایی هم که شغل خود را حفظ می کنند، خرج کردن خود را کاهش می دهند که به معنای سفرهای کمتر برای خرید یا صرف غذا در خارج از خانه و همچنین گذراندن تعطیلات کمتر است. تمامی اینها مصرف سوخت را کاهش می دهد.
اقتصاد پایه به این معناست که وقتی تقاضا برای یک محصول کمتر است، قیمت ها اغلب به سرعت کاهش می یابد، مگر اینکه عرضه کاهش پیدا کند.
اندی لیپو، تحلیلگر بازار نفت معتقد است: «زمانی که جهان وارد رکود شود و تقاضا برای کالاهای اساسی کاهش یابد، بازار نفت ناملایم می شود.»
جو بایدن، اقدامات زیادی انجام داد تا قیمت بنزین را در سال جاری کاهش دهد؛ از جمله، دولت وی، از ذخایر راهبردی نفت این کشور برداشت و به بازار تزریق کرد که تنها تاثیر جزئی بر قیمت ها گذاشت و و شرکت های نفتی ایالات متحده را به دلیل قیمت های بالا به طور علنی تنبیه کرد که تاثیر چندانی نداشت زیرا قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی تعیین می شود.
اما یکی از چیزهایی که قیمت نفت و گاز را در آن بازارها و در جایگاه های سوخت پایین نگه می دارد، ترس گسترده از این است که اقتصاد در شرف رکود است.
پس از اینکه قیمت بنزین در آمریکا رکورد زد، ۹۸ روز متوالی کاهش یافت و به ۳/۶۸ دلار در هر گالن رسید زیرا قیمت نفت در آن روزها بیش از ۲۵ درصد کاهش یافت.
قیمت ها تا حد زیادی به دلیل تعطیلی پالایشگاه ها برای تعمیر و نگهداری یا به دنبال حوادثی، افزایش یافته است. متوسط قیمت بنزین در روز شنبه به ۳٫۸۰ دلار در هر گالن رسیده است که ۱۰ سنت در ۱۰ روز گذشته کمتر است. کارشناسان می گویند که چشم انداز رکود قیمت ها را از اوج خود در ماه ژوئن پایین آورده است و در هنگام بروز مشکلات پالایشگاهی، مانع از بازگشت قیمت ها به ۴ دلار در هر گالن شده است.
تام کلوزا، تحلیلگر انرژی در OPIS که قیمت بنزین در انجمن خودروی آمریکا را دنبال می کند، گفت: «اکنون یک خطر نزولی بزرگ در ارتباط با رکود وجود دارد.»
به نوشته این گزارش، نگرانی های اقتصادی فقط مختص به آمریکا نیست که بر قیمت بنزین فشار نزولی وارد می کند بلکه نگرانی در مورد رکود در اروپا و بیشتر آسیا بسیار شدیدتر است و این یکی از دلایل اصلی تصمیم اخیر اوپک و سایر کشورهای صادرکننده نفت خام موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز بود.
لیپو افزود: «من فکر می کنم، اوپک پلاس به رصد بازار ادامه خواهد داد و اگر ببیند رکود اروپا به باقی جهان گسترش پیدا کند، برای حمایت از قیمت نفت اقدامی انجام خواهد داد.»
آنچه اوپک و سایر تولیدکنندگان را می ترساند، چیزی است که رکود در گذشته بر سر قیمت نفت آورده است و این یکی از دلایلی است که با جنگ اوکراین، عجله ای برای افزایش تولید نفت وجود نداشت.
قیمت ها در دوره رکود بزرگ سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به شدت سقوط کرد. بنا بر اعلام انجمن خودروی آمریکا، در ابتدا متوسط قیمت بنزین در هر گالن در اوایل جولای ۲۰۰۸ به رکورد ۴٫۱۱ دلار رسید. قیمت ها، شش ماه بعد، به دنبال رکود در بازارهای مالی، ۶۱ درصد کاهش یافت و به ۱٫۶۲ دلار رسید.
برای کاهش قیمت بنزین، رکود اقتصادی شدیدی لازم نیست. رکود نه ماهه سال ۲۰۰۱ ، با کاهش ۳۷ درصدی قیمت ها نسبت به اوج آن در پایان همان سال از اوج خود به پایان رسید.
رکود ۹ ماهه سال ۲۰۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی قیمت در انتهای همان سال پایان یافت. برخی از این افت قیمت ها ممکن است عادی و به علت عوامل فصلی بوده باشد، اما سبب شد تا قیمت ها با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به ۱۲ ماه قبل، آن سال را به پایان ببرند.