بومی‌سازی تکنولوژی ۱۰۰ میلیون دلاری Top Kill با هزینه ۷۰۰ میلیون تومانی

مجری عملیات کنترل فوران چاه های نفت و گاز مناطق نفتخیز جنوب از صرف هفت میلیارد ریال برای بومی سازی تجهیزات تخصصی کنترل فوران چاه های نفت و گاز از سطح (Top Kill) خبر داد و گفت: ارزش مالکیت معنوی این فناوری بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مرتضی فولادی در آیین رونمایی از تجهیزات کنترل فوران چاه های نفت و گاز در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزارشد، گفت: برای ساخت این فناوری از تمامی تجهیزات موجود در انبارهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب استفاده شده و تنها ۱۰ درصد از اقلام مصرفی از خارج از کشور تامین شده است.

وی استفاده از این تجهیز راهبردی را گام بلندی در جلوگیری از آسیب رسیدن به چاه ها و مخازن نفت و گاز دانست و یادآوری کرد: این فناوری در خصوص مهار آتش سوزی مخازن نیز که از دغدغه های همیشگی عملیات اجرایی در صنعت نفت است، کاربرد دارد.

وی کاهش خسارات و امکان بازگشت چاه های آسیب دیده نفت و گاز به مدار تولید را از دیگر دستاوردهای ساخت این تجهیز نواورانه دانست و اضافه کرد: با بومی سازی این فناوری، جایگاه شرکت ملی نفت ایران در میان شرکت های صاحب فناوری نفت و گاز ارتقا یافته است.

در ادامه این مراسم، کاظمی؛ طراح و مجری شرکت پارس فناوران زرین اروند نیز گفت: رویکرد ما در تولید این فناوری، مدیریت بهینه فناوری و صرفه جویی در هزینه ها بوده است.

به گزارش خبرنگار Nioc، در ادامه این مراسم نخستین مانور Top Kill نیز برگزار شد و حاضرین از نزدیک با شیوه کاربرد این فناوری آشنا شدند.

https://roydadnaft.ir/16599کپی شد!