تداوم حمایت شرکت ملی نفت ایران از ساخت تجهیزات راهبردی صنعت نفت/ ساخت داخل تجهیزات سرچاهی ۱۵۰۰۰ پام برای نخستین بار

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تداوم حمایت این شرکت از ساخت تجهیزات راهبردی صنعت نفت، از سرمایه گذاری ۵٫۵ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گروه خامی خبر داد و گفت: اقدام های اولیه در این زمینه انجام شده که با تصویب هیات مدیره به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در آیین رونمایی از تجهیزات سرچاهی با فشار کاری ۱۵۰۰۰ psi که صبح امروز (اول شهریورماه) در شهرک صنعتی شمس آباد و با حضور وزیر نفت برگزار شد، گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم تمامی فعالیت ها به صورت جهادی و با تدبیر و سرعت در حال انجام است و امروز نیز شاهد بهره برداری از یک تجهیز استراتژیک و راهبردی هستیم که بر اساس دقیق ترین محاسبات و با یک مهندسی فاخر برای نخستین بار در کشور بومی سازی شده است.   

خجسته مهر با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی و دستیابی به دانش ساخت تجهیزات راهبردی اظهار کرد: هم اکنون معادل ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام ذخایر درجا داریم که بر اساس آمار از این مقدار،  159 میلیارد بشکه نفت خام و ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز، قابل استحصال هستند از این رو ضروری است که از امروز برای ۱۰۰ سال آینده برنامه ریزی کنیم و تجهیزات بسازیم.

وی توضیح داد: بخش قابل توجهی از ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام در مخازن گروه فهلیان و خامی قرار دارد که در مقایسه با گروه آسماری تولید و توسعه از آنها با پیچیدگی های بیشتری همراه است. 

* برنامه ریزی جدی برای دستیابی به فناوری های پیشرفته 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه دوره تولید نفت آسان به اتمام رسیده است، افزود: این بدین معناست که تکنولوژی و تجهیزات باید متناسب با این سازندها، در دسترس باشد از این رو برای رسیدن به این چشم انداز تولید، باید برنامه ریزی جدی برای دستیابی به فناوری ها و تجیهزات پیشرفته داشته باشیم.

وی با اشاره به ویژگی ها و خصوصیات مخازن فهلیان و خامی اظهار کرد: این مخازن بسیار عمیق هستند. عمیق ترین آن ها حدود ۱۵ هزار فوت معادل ۵۲۰۰ متر عمق دارند و همزمان از فشار و دمای بالایی برخوردارند از این رو برای حفاری و تولید و توسعه از این مخازن به تجهیزات و مواد اولیه فلزی و غیرفلزی خاصی نیاز داریم که بتوانند دما و فشار بالا را تحمل کنند.     

به گفته خجسته مهر، امروز بهترین روش برای غلبه بر پیچیدگی های عملیاتی استفاده از محصولات دانش بنیان و فناورمحور است که نفت در حال برنامه ریزی برای دستیابی به آن است. 

وی افزود: با توجه به وجود میدان های مهم نفتی نظیر مخازن اهواز خامی، مارون خامی، گچساران خامی، بینک خامی و اغاجاری خامی که از میدان های قدیمی و بزرگ کشور هستند که بخش قابل توجهی از ذخایر هیدروکربوری کشور را به خود اختصاص داده اند، نفت در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و توسعه این میدان هاست.

خجسته مهر ادامه داد: به پیشنهاد مناطق نفتخیز جنوب، ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه این میدان ها نیاز است که این موضوع در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مطرح شده و اقدام های اولیه نیز انجام شده و به زودی به مرحله نهایی می رسد. گفتنی است با به نتیجه رسیدن این سرمایه گذاری نه تنها ساخت تجهیزات سرچاهی بلکه تجهیزات درون چاهی نیز به وفور در دستور قرار خواهد گرفت.   

* ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت داخل 

وی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخل، اظهار کرد: یکی از موارد مهم در برنامه اعلامی وزیر نفت به مجلس شورای اسلامی، تکمیل ظرفیت های خالی ساخت داخل بود که خوشبختانه با دستور وزیر نفت و مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است. مصداق آن اینکه مقرر شده مناطق نفتخیز جنوب سفارشات کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود در ۵ سال آینده اعلام کند که با اعلام مناطق نفخیز در هیئت مدیره نیز مصوب خواهد شد.

خجسته مهر اعلام کرد: در آینده ای نزدیک نیز ۱۴ قلم از کالاهای راهبردی و استراتژیک صنعت نفت نیز معرفی خواهد شد از این رو از شرکت های داخلی و سازندگان تقاضا داریم تا پیشنهادات خود را برای ساخت این اقلام ارائه دهند. در ضمن گفتنی است که شرکت ملی نفت ایران در این زمینه حمایت همه جانبه ای از سازندگان خواهد داشت.     

به گزارش NIOC، پروژه ساخت داخل تجهیزات سرچاهی ۱۵۰۰۰ پام، یکی از تجهیزات راهبردی پر خطر، گران‌قیمت و دارای فناوری سطح بالا در صنعت نفت است که فناوری ساخت آن پیشتر در انحصار تعداد اندکی سازنده خارجی بوده‌ است. با افتتاح خط تولید این تجهیز، افزون بر بی‌نیازی از واردات تجهیز مزبور و خدمات مربوطه از خارج کشور، از خروج ارز به میزان ۵۰۰ هزار یورو به ازای هر دستگاه جلوگیری خواهد شد.

با ساخت این تجهیز کاربردی همچنین زمینه تولیدی کردن چاه‌های پرفشار با دبی بالا به‌ویژه چاه‌های میادین مشترک فراهم خواهد شد.

https://roydadnaft.ir/16544کپی شد!