حاشیه سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ‏ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و با حضور شرکت دانش‌بنیان کنترل ‏فرایند رادمان (راپکو)؛بومی‌سازی دستگاه‌های بسته‌بندی و آموزش اپراتور‌های فنی و تخصصی صنعت پتروشیمی

دو تفاهم‌نامه همکاری بین این شرکت و شرکت‌های پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، و مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی (پیدمکو) در دو حوزه «خدمات مهندسی و طراحی سیستم انتقال مواد پنوماتیک واحد ‏۴۹۰۰ کارخانه پلی‌پروپیلن ایلام» و «ﻫﻤﮑﺎری و هم‌افزایی در ﺗﻮﺳﻌﻪ دانش‌محور و اﯾﻔﺎی مسئولیت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ» و یک قرارداد (EPC) همکاری با شرکت پتروشیمی دهدشت باعنوان «انجام پروژه طراحی و خرید و نصب و تست و راه‌اندازی چهار خط بسته‌بندی پرسرعت و تجهیزات بسته‌بندی به همراه دستگاه‌های جامبو پرکنی» امضا کرد.

علی طباطبایی، مدیر عامل شرکت کنترل فرایند رادمان (راپکو) در خصوص تفاهم‌نامه همکاری با شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام گفت: راپکو اولین و ‏تنها شرکت دانش‌بنیان داخلی است که پس از تحریم‌های ظالمانه از سوی کشور‌های اروپایی و عدم ارائه خدمات مهندسی و طراحی سیستم انتقال مواد پنوماتیک به ارائه چنین خدمتی از مرحله بیسیک تا جزئیات نهایی پرداخته است. 

وی ادامه داد: راپکو با استفاده از توان و تخصص نیرو‌های متعهد و نخبگان کشوری اقدام به ارائه خدمات مهندسی در حوزه انتقال مواد پنوماتیک کرده است. 

‏این مقام مسئول با اشاره به «حوزه انتقال مواد صنعت پتروشیمی» به عنوان اتفاقی که برای اولین بار در ایران توسط راپکو رقم خورده، ادامه داد: این بخش تقریباً ۲۰ درصد یک پلنت پتروشیمی را شامل شده و برای هر ‏پروژه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو هزینه ارزی برآورد می‌شود. خوشبختانه با اعتماد شرکت‌های پتروشیمی تاکنون موفق به عقد پنج قرارداد در حوزه طراحی سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیکی شده‌ایم. 

مدیر عامل شرکت کنترل فرایند رادمان ادامه داد: با این خدمت، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه‌های هر پروژه که شامل هزینه‌های مهندسی می‌شوند را، به صورت صد درصد داخلی‌سازی کرده‌ایم. 

طباطبایی در خصوص قطعات و تجهیزات مورد استفاده و پتانسیل مهندسی که ‏اینتگریت‌کننده و هماهنگ‌کننده استفاده از قطعات و تجهیزات است گفت: می‌توانیم استاندارد را به گونه‌ای تعریف کنیم که سازنده‌های توانمند داخلی ‏در راستای مهندسی راپکو بتوانند ارائه این خدمت را تکمیل کرده و عمق ساخت داخل در این عرصه در کمتر از سه سال به بیش از ‌‏۵۰ درصد برسد. 

مدیر عامل شرکت راپکو با مطرح کردن «ﻫﻤﮑﺎری و هم‌افزایی در ﺗﻮﺳﻌﻪ دانش‌محور و اﯾﻔﺎی مسئولیت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ به عنوان تفاهم‌نامه‌ای که در زمان برگزاری سومین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی (پیدمکو) امضا شد ادامه داد: این تفاهم‌نامه ایرانی‌سازی آموزش و خدمات فنی پشتیبانی است که پیش از این به صورت غیرکاربردی و توسط وندور طی یک الی دو روز  انجام می‌شد.

طباطبایی ادامه داد: شرکت راپکو پیش‌ازاین توانست با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه همکاری امضا کند و اقدام به تدوین ‏سرفصل‌های آموزشی و جزوات آموزشی فارسی در شاخه فنی و حرفه‌ای کرده و بومی‌سازی و ایرانی‌سازی ‏آموزش اپراتور‌های فنی صنعت پتروشیمی در سرفصل‌های آموزشی و جزوات آموزشی ‏مرتبط و مختص از سطح مقدماتی تا ‏پیشرفته را محقق ساخته است. ‏ 

این مقام مسئول با بیان اینکه افراد تحت آموزش در پایان دوره به‌طور هم‌زمان مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای و شرکت راپکو را دریافت می‌کنند گفت: با آموزش حرفه‌ای تکنیسین‌های مورد نیاز کشور، در قدم اول می‌توانیم کشور را به لحاظ خدمات فنی و مهندسی کشور به طور صد درصد ‏از حضور وندور خارجی بی‌نیاز کنیم. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر، عدم آموزش جامع به تکنیسین هزینه‌های استهلاک، نگهداری و تعمیرات سیستم‌ها را بالا می‌برد که از مهمترین دست آوردهای آن ارائه خدمات آموزشی خواهد بود.

وی با اشاره به تحصیل دانش‌آموزان در چنین هنرستان‌هایی، ورود به چرخه اشتغال در سن مناسب و در نهایت رفع نیاز‌های صنعت را ضروری دانست و گفت: در اولین گام و در تحقق آرمان‌های راپکو، بیست و سوم اسفند ماه با حضور در استان سیستان و بلوچستان اولین هنرستان در لادیز میرجاوه افتتاح می‌شود و تعهد داریم حوزه فعالیت خود را به سایر مناطق کشور نیز گسترش دهیم. 

مدیرعامل شرکت راپکو ادامه داد: نگاه حرفه‌ای و کارشناسی به حوزه بسته‌بندی، رعایت تمام استاندارد‌های لازم و همچنین توجه به پارامتر‌های استاندارد محصول و افزایش حداکثری عمق ساخت داخل موضوع قرارداد شرکت کنترل فرایند رادمان با ‏شرکت پتروشیمی دهدشت جهت طراحی و ساخت خطوط بسته‌بندی یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های پلیمری کشور تحت عنوان «قرارداد(EPC)، انجام پروژه طراحی و خرید و نصب و تست و راه‌اندازی چهار خط بسته‌بندی پرسرعت و تجهیزات بسته‌بندی به همراه دستگاه‌های جامبو پرکنی» بود که موجب تحولی عظیم در این بخش تخصصی صنعت خواهد شد‏. 

وی با بیان اینکه شرکت راپکو توانسته بالاترین عمق بومی‌سازی را بر پایه استاندارد‌های بین‌المللی در حوزه بسته‌بندی ارائه دهد گفت: توجه به ‏استاندارد‌ها از جمله کیفیت بسته‌بندی و پارامتر‌های استاندارد محصول که توسط مشتریان و شرکت‌های بازرسی خارجی بررسی می‌شود راهی بود تا بتوانیم چنین کمبودی را در حوزه صنعت برطرف کرده و مسیر خودکفایی را ترسیم کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تکنولوژی حوزه بسته‌بندی متعلق به ایران نبوده اظهار داشت: ضرورت انتقال این تکنولوژی که تاکنون در اختیار کشورهای اروپایی بوده، همه ما را در مسیر خودکفایی هر چه بیشتر مصمم ساخته است.  

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه رسمی که با شرکت بگ لاین ایتالیا داریم و با تعهدی که در ‏قالب این تفاهم‌نامه‌ به شرکت پتروشیمی دهدشت توانسته‌ایم در گام اول، عمق ساخت داخل را در بحث تجهیزات، سخت‌افزار و خدمات به ‌‏۳۰ درصد رسانده و‌امیدوارم تا سه سال آینده از مرز ۵۰ درصد عبور کنیم.

در پایان گفتنی است، این اولین حضور شرکت کنترل فرایند رادمان (راپکو) در سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت ‏از ‏ساخت داخل در صنعت پتروشیمی است که از تاریخ دوم تا چهارم اسفندماه سال ۱۴۰۰ در سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار ‏شد. ‏

https://roydadnaft.ir/14376کپی شد!