حمایت از نیروی انسانی و رفع موانع تولید نفت و گاز در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران ماموریت های مهمی پیش رو دارد، بر حمایت این کمیسیون از برنامه ها و منابع انسانی نفت برای اجرای هر چه بهتر ماموریت های صنعت نفت تاکید کرد.

فریدون حسنوند امروز (جمعه، ۲۱ آبان ۱۴۰۰) پس از بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس از سکوی گازی SPD۲۰ در منطقه پارس جنوبی، با اشاره به بازدیدهای میدانی در دو روز اخیر و همچنین برگزاری نشست با حضور محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد نفت، گفت: وظیفه ذاتی کمیسیون انرژی نظارت میدانی است که تعهدات دستگاه ها را بر اساس پیشرفت پروژه ها در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد و در این سفر نیز پروژه های پارس جنوبی بررسی و ارزیابی شد.

وی افزود: نگاهی نیز به اعتبارات و بودجه سال های بعد داریم تا با توجه به وضعیت طرح ها و نیاز مجموعه های تخصصی در بودجه سال آینده تصمیم گیری منطقی داشته باشیم.

حسنوند با اشاره به اینکه مشترکان خانگی و همچنین صنایع بزرگ ظرفیتی برای گاز نیاز دارند که بخشی از این نیاز از طریق پروژه های فعال در پارس جنوبی تامین می شود، اظهار کرد: بحث تولید بی وقفه نفت و گاز، یکی از کارهای طاقت فرسا و سخت در خط مقدم تولید است و این بازدیدها باعث می شود تا همکاران ما سختی کار کارکنان نفت که پرچم استقلال کشور را در خلیج فارس برافراشتند، از نزدیک مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه اگر کاهش تولید رخ دهد می تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد، تصریح کرد: همکاران ما در کمیسیون انرژی به جمع بندی رسیدند که در برنامه ها و بودجه ریزی آینده چند مساله را برای رفع موانع تولید مدنظر قرار دهند.

* تشریح برنامه های کمیسیون انرژی برای رفع موانع تولید نفت و گاز

حسنوند افزود: اول اینکه سهم ۱۴.۵ درصد از فروش نفت باید به طور کامل به وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران اختصاص پیدا کند؛ سهم ۱۴.۵ درصد فروش داخلی و سهم صادرات خالص گاز نیز برای توسعه زیرساخت ها باید در اختیار شرکت ملی نفت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بحث دوم رفع موانع در حوزه الگوهای قراردادی و اعطای مجوزهای لازم به نفت است که بتوانند طرح ها و برنامه ها را با سرعت بیشتری به اتمام برسانند؛ موضوع بعدی بحث سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که باید جذب پروژه های صنعت نفت شوند تا هم برای کشور توسعه در پی داشته باشد و هم ایجاد فرصت های شغلی و ارزش افزوده برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد.

حسنوند با بیان اینکه در بحث نیروی انسانی باید به طور جدی حمایت از کارکنان رسمی، قراردادی، پیمانکاری و…مدنظر قرار گیرد، افزود: البته این موضوع تاکنون نیز در دستور کار بوده و در هفته های اخیر جلسات متعددی پیرامون حمایت از نیروی انسانی برگزار شده است.

* پیشنهاد اعطای معافیت مالیاتی به کارکنان عملیاتی

وی با بیان اینکه میادین عملیاتی، خط مقدم تولید ثروت و انرژی برای کشور است که استقلال و عدم وابستگی به همت این کارکنان پرتلاش رقم می خورد، افزود: پیشنهاد کمیسیون انرژی در بحث حقوق و دستمزد، اعطای معافیت مالیاتی به کارکنان عملیاتی و مناطق مرزی کشور در کنار افزایش حقوق است.

حسنوند افزود: موضوع دیگر بحث مسئولیت های اجتماعی است که مردم در استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، فارس و… که حدود ۱۴ استان کشور میزبان صنعت نفت و گاز است باید از این ثروت منتفع شوند و در جلساتی که پیش از این با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد بر ضرورت ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی تاکید شد.

* حمایت برای ارتقای سطح خدمات رسانی به مردم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بازدیدهایی در این سفر از جمله بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان صورت گرفت و مقرر شد حمایت های لازم از منطقه برای بهبود خدمت رسانی به مردم انجام شود.

وی با بیان اینکه در هفته پیش رو جلساتی با حضور وزیر نفت و معاونین وی در مجلس برگزار می شود، از جلسه روز شنبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: محور جلسه روز شنبه بودجه سال ۱۴۰۱ خواهد بود که این بازدید دو روزه باعث شد مسایل مورد نیاز صنعت نفت پایش و در جلسات این هفته مطرح شود.

حسنوند اظهار کرد: علی رغم اینکه مدت کمی از انتصاب مدیریت جدید شرکت ملی نفت گذشته است اما برنامه های بازدید از مناطق عملیاتی و حضور در جمع کارکنان، جلسات متعدد در سطوح مختلف برای حل مشکلات نیروی انسانی، برنامه ریزی برای تولید و فروش و…در دستور کار این شرکت بوده است که جای تقدیر دارد و با عزم در کمیسیون و اراده ای که در وزارت نفت وجود دارد چشم انداز خوبی را متصورهستیم.

https://roydadnaft.ir/12362کپی شد!