پیگرانی هوشمند ۱۰ خط لوله دریایی پارس جنوبی پایان یافت

جانشین بازرسی و حفاظت فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از پایان پیگرانی هوشمند ۱۰ سکوی دریایی پارس جنوبی خبر داد. 

حمیدرضا غفاری با اشاره به اهمیت اجرای دوره‌ای پیگرانی هوشمند در خطوط لوله دریایی پارس جنوبی گفت: در راستای مدیریت یکپارچه، تولید ایمن و پایدار خطوط لوله دریایی میدان گازی پارس جنوبی و به منظور ارزیابی وضعیت سلامت خطوط و انتقال مداوم سیال گاز و میعانات گازی از سکو به پالایشگاه، عملیات پیگرانی هوشمند ۱۰ خط لوله دریایی پارس جنوبی پایان یافت. 

وی با بیان اینکه این پروژه توسط یک پیمانکار داخلی و با مشارکت یک شرکت خارجی اجرا شده، درباره روند انعقاد و اجرای پیمان پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی پارس جنوبی، اظهار کرد: شرح کار پیمان پیگرانی هوشمند MFL-TFI خطوط لوله دریایی، پس از رایزنی‌ها، مطالعات گسترده و مشاوره با شرکت‌های بین‌المللی مطرح در این زمینه و متناسب با شرایط مورد نیاز عملیاتی جهت بررسی وضعیت داخلی خطوط لوله ۳۲ اینچ حین سرویس ارتباطی بین سکوهای گازی پارس جنوبی و پالایشگاه‌های متناظر در خشکی در مدت دو سال تدوین و سرانجام پس از تأیید کمیته فنی بازرگانی به یک شرکت ایرانی با مشارکت شرکت خارجی به عنوان پیمانکار پروژه واگذار شد.

غفاری درباره مزیت‌های پیگرانی هوشمند خطوط لوله گفت: این روش بازرسی قابلیت شناسایی عیب‌های سطوح داخلی و خارجی دیواره خطوط لوله اعم از انواع مختلف شامل خوردگی، ترک و همچنین عیب‌های مکانیکی در کل طول مسیر پیمایش را دارد.

جانشین بازرسی و حفاظت فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به شرایط ویژه حاکم بر پروژه پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی پارس جنوبی گفت: با توجه به فشردگی برنامه زمانبندی، بازه زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها و نیاز انجام به موقع امور پشتیبانی هوایی و دریایی در هرگونه شرایط جوی به منظور انجام به موقع عملیات پیگرانی هوشمند و همچنین وجود محدودیت زمانی تلاقی با فصول سرد سال و موانع مرتبط با اخذ مجوزهای لازم، پیگرانی هوشمند مجموعاً تعداد ۱۰ خط لوله دریایی انجام شد. 

غفاری به عملیات راستی‌آزمایی و ارزیابی داده‌های پیگرانی هوشمند اشاره کرد و گفت: این عملیات شامل انجام حفاری بر روی خطوط در قسمت خشکی به‌طول تقریبی ۲۰۰ متر، پوشش‌برداری و متعاقب آن بررسی و اندازه‌گیری تعدادی نقاط معیوب مطابق گزارش‌های اخذ شده از پیمانکار به روش آلتراسونیک آرایه فازی (PAUT) بوده است. 

وی در ادامه افزود: با نهایی شدن گزارش‌های فنی برپایه عواملی از جمله ارزیابی کارآمدی (FFS) ناهنجاری‌های (Anomaly) گزارش شده در طول مسیر خطوط لوله، محاسبات فشار ایمن، نرخ خوردگی و همچنین میزان عمر باقی‌مانده برای هر خط براساس مکانیزم‌های تخریب خوردگی و مکانیکی مؤثر و فعال، سلامت خطوط لوله بررسی شد و اولویت‌های تعمیراتی جهت انجام تعمیرات پیشگیرانه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

https://roydadnaft.ir/12288کپی شد!