مواظب باشیم ماجرای دکل نفتی گم شده سال ۹۲ باز تکرار نشود/ جوابیه نفت و گاز پارس و پاسخ قاطع بولتن نیوز به شائبه بارج مسکونی

بدینوسیله جوابیه شرکت نفت و گاز پارس به همراه جوابیه بولتن نیوز در رابطه با ابهامات اجاره بارج مسکونی واگذار شده به شرکت اماراتی منتشر می شود

جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی

به گزارش بولتن نیوز، طی روزهای گذشته بولتن نیوز با ورود به مناقصه اجاره بارج مسکونی توسط شرکت نفت و گاز پارس از یک شرکت واسطه اماراتی به فرایند برگزاری مناقصه و شائبه های موجود در رابطه با چرایی عدم تهیه بارج از شرکتهای داخلی و برخی ابهامات در اسناد از مسئولین امر برای پاسخگوی و رفع شبهات سوالاتی را مطرح کرد که متاسفانه شرکت نفت و گاز پارس نه تنها به سوالات بصورت کارشناسی و مستند پاسخ نداد بلکه با انتشار جوابیه ای سراسر داری اشکال در پرتال خبری شرکت ملی نفت ایران و پایگاه اطلاع رسانی شانا ارگان خبری وزارت نفت سعی نمود تا از پاسخگویی مناسب عدول کرده و عبور کند.

بر این اساس بولتن نیوز ضمن مطرح کردن پاره ای ابهامات در ذیل بندهای جوابیه ارسالی به بولتن نیوز اعلام انتشار کرد که بر اساس قانون مطبوعات ضمن انتشار جوابیه شرکت نفت و گاز پارس در خصوص خبر ”  اجاره بارج مسکونی شرکت نفت و گاز پارس دارای شائبه است  ” نسبت به انتشار آن اقدام می گردد که در هر بند از جوابیه ابهامات و ایرادات وارده توسط فراکسیون مفاسد اقتصادی مجلس و برخی کارشناسان نفتی صاحب نظر جهت تنویر افکار عمومی و مسئولین امر ذکر گردیده است.

جوابیه شرکت نفت و گاز پارس و نقطه نظرات به شرح ذیل است: 

در جوابیه شرکت نفت و گاز پارس با تیتر ” پاسخ شرکت نفت‌وگاز پارس به یک شبهه خبری ” آمده است:

شرکت نفت و گاز پارس در پی انتشار خبری در پایگاه خبری بولتن‌نیوز با عنوان «اجاره بارج مسکونی شرکت نفت و گاز پارس دارای شائبه است»، توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی ارائه کرد.

***شرکت نفت و گاز پارس:

«شرکت نفت و گاز پارس همواره در راستای رسالت محوله تلاش کرده است تا در چارچوب ضوابط و مقررات و به طور خاص قانون برگزاری مناقصات، نسبت به واگذاری خدمات مورد نیاز به شرکت‌های ذیصلاح اقدام کند. بنابراین، هر گونه ایراد و یا شائبه‌ای می‌بایست با ذکر دلایل و قرائن مشخص و متقن در چارچوب قانون یاشده مطرح شود. اخیراً، جهت تامین فضای مورد نیاز برای استقرار پرسنل زحمتکش بهره‌بردار سکوهای گازی پارس جنوبی در دریا، نسبت به برگزاری مناقصه اجاره بارج مسکونی اقدام شده و متاسفانه خبر منتشره (به شماره ۶۲۷۸۴۰ مورخ ۱۴/۶/۱۳۹۸ در سایت بولتن‌نیوز) در خصوص فرآیند برگزاری مناقصه مزبور که کاملاً خلاف واقع و از مصادیق نشر اکاذیب به شمار می‌آید، باعث تشویش اذهان عمومی شده است. لذا این شرکت به منظور شفاف‌سازی، موارد ذیل را متذکر می‌شود:

با توجه به نیاز عملیاتی این شرکت به خدمات موضوع مناقصه، اجاره یک فروند بارج مسکونی پایه‌دار و یا دکل حفاری تبدیل شده جهت کاربری بارج مسکونی، مدنظر این شرکت بوده است. در این راستا، بدواً نسبت به چاپ آگهی فراخوان عمومی در روزنامه‌های کثیرالانتشار در تاریخ‌های ۱۸ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ اقدام و پس از طی مراحل ارزیابی کیفی و فنی پیشنهادات مناقصه‌گران، در نهایت پیشنهادهای مالی واصله مفتوح و ضمن تعیین حداقل قیمت پیشنهادی در کمیسیون مناقصات، مراتب جهت صدور مصوبات لازم به هیات‌مدیره شرکت نفت و گاز پارس ارجاع تا پس از تصویب به هیات‌مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران به‌منظور تصویب نهایی نیز ارایه شود، فلذا، اعلام می‌شود مناقصه مزبور منطبق بر قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه برگزار شده و همه مراحل آن قابل توجیه است.

البته، واگذاری کار منوط به صدور مصوبات ذکر شده هیات‌مدیره بوده و بالطبع تاکنون ابلاغ کار صورت نپذیرفته است. بنابراین ادعای مطرح‌شده در خصوص انعقاد قرارداد و یا پرداخت قریب‌الوقوع مبلغ ۱۵ میلیون یورو به پیمانکار منتخب نیز خلاف واقع و کذب محض است. در خصوص امکان استفاده از خدمات شرکت‌های داخلی جهت تامین بارج مسکونی، لازم به ذکر است که هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی بارج مسکونی با مشخصات مندرج در اسناد مناقصه را به‌صورت ملکی در اختیار ندارند. بعضی از شرکت‌های داخلی دارای دکل حفاری ملکی بوده ولیکن صرفاً در صورتی امکان مشارکت در مناقصه را داشتند که دکل حفاری تبدیل شده به بارج مسکونی را دارا باشند. هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی مناقصه‌گر دکل حفاری تبدیل شده به بارج مسکونی پیشنهاد نکردند.

در این خصوص موارد ذیل قابل ذکر است:

* شرکت‌های ملی حفاری و پاسارگاد نسبت به دریافت اسناد استعلام ارزیابی کیفی اقدام کرده، لیکن نسبت به ارایه پاسخ استعلام ارزیابی کیفی اقدام ننمودند.

* شرکت پتروایران علی‌رغم برگزاری مناقصه به صورت عمومی اساساً در مناقصه شرکت نکرده است. لیکن شرکت بین‌المللی حفاری (DCI) به عنوان یکی از شرکت‌های فرعی پتروایران در مناقصه شرکت و در مرحله ارزیابی کیفی حد نصاب امتیاز لازم را کسب کرد.

* طبق تاییدیه مورخ ۳۰/۱۱/۲۰۱۸ موسسه رده‌بندی بین‌المللی DNV، تجهیزات و امکانات بارج آتلانتیک لندن تا تاریخ ۳۰/۱۱/۲۰۲۲ تحت کلاس بوده و از نظر فنی منطبق با استانداردها و مقررات بین‌المللی اعلام شده است. لذا ادعای اسقاطی بودن بارج وفق گواهینامه مزبور صحیح نیست.

پاسخ :

۱- ذکر نمودید که هیچ یک از شرکت های داخلی بارج مسکونی با مشخصات مندرج در اسناد مناقصه را بصورت ملکی در اختیار ندارند .

در متن قراداد هیچگونه الزام قانونی مبنی بر ارایه نمودن سند مالکیت بارج از سوی مناقصه گران قید نگردیده ضمنا شرکت اماراتی هم مالک بارج مورد اشاره نیست مگر در مورد شرکت اماراتی این بند مورد بخشودگی قرار گرفته باشد که منجر به ایجاد انحصار و تضیعع حقوق دیگر شرکت کنندگان در مناقصه که ایرانی هستند شده است.

ضمنا بارج اتلانتیک لندن مسکونی نمیباشد و بلکه بارج حفاری تبدیل وضعیت یافته میباشد که از سوی شرکت اماراتی هیچگونه گواهینامه معتبر قانونی از کلاس بین المللی IACS به شرکت نفت و گاز پارس ارایه نگردیده است . لذا به چه علت و بر مبنای کدام مجوز قانونی ، شرکت pogc بدون ارایه گواهینامه بازسازی ، بارج بدون مدرک بازسازی را برنده مناقصه اعلام نموده است موضوع بسیار مهمی است که باید در مراجع قضایی پاسخ صریح و شفاف داده شود .

۲– ذکر نمودید که طبق تاییدیه مورخ ۳۰/۱۱/۲۰۱۸ موسسه رده بندی بین المللی DNV بارج اتلانتیک لندن تحت کلاس میباشد .

بارج اتلانتیک لندن در حال حاضر خارج از رده عملیاتی میباشد و در واقع Laid Up است . شناوری که در چنین وضعیتی قرار دارد هیچگونه گواهینامه بین المللی برای آن صادر نمی‌شود و گواهینامه ای را که شما به آن استناد مینمایید باید جعلی نبودن آن اثبات شود و در واقع  شرکت اماراتی مدرک DNV جعلی به شما داده است و کمیته فنی و بازرگانی شما از انجاییکه هیچگونه تخصصی در حوزه عملیات دریایی ندارد مدرک جعلی را قبول کرده و امتیاز کامل داده است!.

نکته بسیار حایز اهمیت در خصوص اثبات اسقاطی بودن بارج مذکور این است که عطف به نامه LOU فوق الذکر شرکت وایت سی ادعا مینماید که نماینده انحصاری و تام الاختیار بارج اتلانتیک لندن میباشد و لذا از انجاییکه نامه LOU نمایندگی انحصاری شرکت اماراتی مورد تایید شرکت نفت و‌گاز پارس قرار گرفته است ، پیشنهاد مینماییم که یک گروه ۳ الی ۴ نفره از کارشناسان خبره متشکل از ( نماینده شرکت نفت و گاز پارس – نماینده سازمان بنادر و‌دریانودری – نماینده موسسه رده بندی کلاس بین المللی ایرانیان و یا موسسه رده بندی اسیا – کارشناس رسمی دادگستری در رشته وسایل تقلیه دریایی ) جهت بازدید مستقیم از بارج مذکور به موقعیت بارج سفر نمایند و ضمن تهیه گزارش و عکس از بارج ، اخرین وضعیت فنی و گواهینامه های  بارج را مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار دهند و گزارش بازدید خود را به اطلاع سازمان بنادر و‌کشتیرانی که متولی رسمی در کشور میباشد برسانند تا از این طریق حقایق اشکار شوند  و مشخص شود که اخبار ما نشر اکاذیب بوده است یا نشر حقایق ؟

* بر اساس مفاد بند (ب) ماده ۲۱ قانون برگزاری مناقصات، چنانچه برنده مناقصه از عقد قرارداد یا ارایه تضمین اجرای تعهدات امتناع کند، ضمانت‌نامه شرکت در فرایند ارجاع کار وی ضبط می‌شود. در حال حاضر قراردادی منعقد نشده تا مفروضات فوق محقق گردد. بنابراین دلیلی برای ضبط ضمانت‌نامه مشارکت وایت¬سی و ارشیاپترو صنعت خاورمیانه وجود ندارد.

* وفق بند (الف) ماده ۲۵ قانون برگزاری مناقصات، مناقصه¬گران محق به اعتراض در مورد فرآیند مناقصه بوده، ولیکن تاکنون هیچگونه اعتراضی در این زمینه واصل نشده است. فلذا، پیگیری موضوعات مناقصه، از جانب مناقصه¬گران خارج از چارچوب قانونی و از طریق مراجعه به مبادی که ذی‌مدخل نبوده و همچنین نا¬مطلع هستند، در عمل موجب بروز اشکالاتی از قبیل تشویش اذهان عمومی و… می¬شود.

علی‌ایحال، پاسخ به همه موارد عنوان شده در آن رسانه که همگی بدون ارایه مستندات و خلاف واقع است به ترتیب شماره‌گذاری مندرج در خبر شماره ۶۲۷۸۴۰ مورخ ۱۴/۶/۹۸ به شرح ذیل اعلام می‌شود:

۱- سال ساخت بارج مذکور ۱۹۸۳ است.

طبق گواهینامه صادره توسط اداره دریانوردی جزیره مارشال که بارج مورد نظر در آنجا به ثبت رسیده است، سال ساخت بارج ۱۹۸۴ است. در ضمن،‌ قدمت بارج مسکونی مزبور جهت صرفه‌جویی در هزینه با توجه به موقت بودن استفاده از آن، از نظر کارفرما بلامانع بوده است.

جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی
جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی
جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی
جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی

پاسخ:

طبق گواهینامه ای که شرکت اماراتی وایت سی به pogc ارایه نموده است سال ساخت ۱۹۸۴ قید گردیده است در صورتیکه ، ملاک و معیار تاییدیه سن شناور، سازمان بین المللی دریانوردی و اداره ثبت شناور بر مبنای پرچم کشوری که شناور تحت آن پرچم ثبت گردیده شده سنجیده میگردد و نه بر مبنای یک برگ کاغذ جعلی از سوی پیمانکار اماراتی .

لذا بر اساس گواهینامه ثبت ، سال ساخت واقعی شناور ۱۹۸۳ میباشد و مطابق الزامات قراداد میبایستی رد فنی گردد . حالا اینکه رد فنی نشده این امر دخل و تصرف در الزامات قرارداد بوده و در صورتی که در مورد دیگر شرکت کنندگان در مناقصه هم اعمال نشده باشد یا به اطلاع آنان نرسیده باشد ایجاد انحصار و تضییع حقوق شرکت های ایرانی شرکت کننده در مناقصه است

۲- فاقد گواهینامه بازسازی از موسسات رده‌بندی است.

گواهینامه صادره از سوی موسسه رده‌بندی بین‌المللیDNV در سال ۲۰۱۸ حاکی از سلامت و آماده بکار بودن بارج مزبور است.

پاسخ: هیچگونه گواهینامه بازسازی از موسسه DNV از سوی شرکت امارتی به شرکت pogc ارایه نشده است که این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار میباشد

۳- فاقد کلاس رده‌بندی بین‌المللی از موسسه IACS است.

اخذ گواهینامه از یکی از موسسات رده‌بندی IACS، DNV و یا موسسه رده‌بندی ایرانیان در اسناد استعلام ارزیابی کیفی پیش‌بینی شده است که ارایه گواهینامه از هر یک از منابع مذکور قابل پذیرش بوده است.

پاسخ: گواهینامه ارایه گردیده از سوی شرکت امارتی جعلی میباشد .

جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی

۴- کارفرما بدون اخذ استعلام قانونی از مالک‌ اصلی بارج مبادرت به معرفی شرکت برنده کرده است، زیرا شرکت برنده مالک اصلی بارج است .

کارفرما تفاهم‌نامه (LOU) مبادله شده فی‌مابین شرکت White Seaو مالک اصلی بارج را اخذ کرده است.

پاسخ بولتن نیوز: شرکت اماراتی وایت سی، یک نامه LOU به شماره AL-237-MD-19

به تاریخ  May-10-2019 با امضای اقای Derrick Ching به عنوان مالک اصلی بارج اتلانتیک لندن به شرکت pogc ارایه داده است که در این خصوص به آگاهی میرساند که اولا نامه مذکور جعلی میباشد . 

ثانیا مالک بارج مذکور اقای دریک چینگ نمیباشد .

ثااثا چنین نامه ای از سوی مالک اصلی بارج به شرکت وایت سی ارایه نشده است و این موضوع پیگرد قانونی خواهد داشت .

اشتباه بزرگی که شرکت pogc مرتکب شده ، این است که به شرکت اماراتی وایت سی بیش از حد اعتماد نموده و هیچگونه استعلامی  از مالک اصلی بارج در سنگاپور مبنی بر تصدیق صحیح بودن مدارک بارج اخذ ننموده و یا حتی حاضر نبودند که با یک تلفن ساده صحت مدارک LOU بارج را تاییده بگیرند .

در این رابطه شرکت وایت سی عطف به نامه شماره AL-237-MD-19 مورخ May-10-2019 یک نامه LOU از مالک اصلی جک اپ اتلانتیک لندن خطاب به خانم حاجی حسنی دبیر کمیسیون مناقصات شرکت نفت و‌گاز پارس ارایه نموده است که نامه مذکور در شرکت شما ثبت رسمی شده است و‌ مالک اصلی بارج در متن نامه مذکور  به خانم حاجی حسنی نوشته است که ما بعنوان مالک اصلی بارج مسکونی اتلانتیک لندن به شماره IMO8751514 رسما اعلام مینماییم که شرکت وایت سی نماینده تام الاختیار و انحصاری ما میباشد و لذا به این شرکت اجازه میدهیم که در مناقصه شرکت نفت و‌ گاز پارس به شماره ۱۰۲۹-۹۷-۳۵ شرکت نماید و در نامه LOU رسمی صراحتا نوشته است که ما متن اصلی قرارداد را دریافت نمودیم و در صورت برنده شدن شرکت وایت سی در مناقصه مذکور بارج را جهت کار کردن در شرکت نفت وگاز پارس در اختیار شرکت وایت سی قرار خواهیم داد .

در این رابطه به اگاهی میرساند که نامه LOU فوق الذکر کاملا جعلی میباشد .

چنانچه جنابعالی و یا شرکت وایت سی مدعی هستید که نامه مذکور جعلی نمیباشد و واقعا از سوی مالک اصلی بارج اتلانتیک لندن صادر گردیده شده است ، پیشنهاد مینماییم جهت اثبات حقایق ، موضوع از طریق مراجع قانونی و کارشناسان رسمی دادگستری مورد داوری عادلانه قرار گیرد تا راستی ازمایی شود .

بدین منظور کارشناس رسمی دادگستری طی کمتر از ۴۸ ساعت نسبت به اخذ استعلام از مالک بارج ‌اقدام مینماید .

جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی

۵- کارفرما بدون اخذ استعلام قانونی از سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر شناسایی آخرین موقعیت و وضع فنی بارج و بدون حتی بازدید از بارج مبادرت به معرفی آن به‌عنوان برنده کرده است .

شرکت برنده مناقصه مکلف به استقرار بارج مسکونی پیشنهادی در موقعیت مدنظر کارفرما و منطبق بر مشخصات و الزام‌های مندرج در اسناد مناقصه بوده و هیچگونه الزام قانونی یا مقرراتی مبنی بر اخذ استعلام موقعیت فعلی و بازدید از وضعیت فنی بارج از سازمان‌های ذیربط نظیر سازمان بنادر و دریانوردی وجود ندارد. بدیهی است چنانچه بعد از عقد قرارداد بارج مسکونی منطبق با مشخصات و الزامات اعلام شده نباشد به منزله تخلف و نقض تعهدات قراردادی محسوب شده و ضمن عدم پذیرش با رعایت مفاد قرارداد نسبت به ضبط تضامین پیمانکار از جمله حسن انجام کار، اقدام خواهد شد.

پاسخ: اقای مشکین فام طبق قوانین مجلس ایران ، سازمان بنادر و کشتیرانی متولی قانونی کلیه آبهای کشور در خصوص صدور گواهینامه ثبت شناورها و تردد و ورود و خروج کلیه شناورها و اخذ گواهی تاییدیه IMO میباشد و نماینده قانونی سازمان بین المللی دریانوردی جهانی در کشور یران ، سازمان مربوطه میباشد .

لذا چنانچه در بدو بررسی اسناد و مدارک بارج اتلانتیک لندن یک استعلام رسمی از سازمان مربوطه اخذ مینمودید قطعا به شما پاسخ میدادند که بارج اتلانتیک لندن در منطقه بتام آبهای اندونزی قرار دارد و اخرین وضعیت Laid Up آن را بدرستی آگاه میشدید

ضمنا

۶- قیمت کارشناسی بارج مذکور حداکثر ۵ الی ۶ میلیون یورو است، در صورتی‌که مبلغ قرارداد با احتساب افزایش کاری بالغ بر حدود ۶۸ میلیون یورو خواهد بود که این موضوع یک تخلف بسیار بزرگ محسوب می‌شود، زیرا هیچ‌گونه گزارش کارشناسی برآورد قیمت از سوی شرکت نفت و گاز پارس صورت نگرفته است.

قبل از برگزاری مناقصه شرکت نفت و گاز پارس نسبت به انجام برآورد دقیق کارشناسی جهت اجاره سه ساله اقدام کرده و مستندات آن نیز در دسترس است، بنابراین ادعای مطرح شده مبنی بر عدم وجود گزارش کارشناسی برآورد قیمت خلاف واقع است. همچنین ملاک ادعای مطروحه مبنی بر تعیین قیمت ۵ الی ۶ میلیون یورو به عنوان قیمت کارشناسی بارج آتلانتیک لندن مشخص نیست. ضمن آنکه در برآورد قیمت اجاره هزینه‌های عملیاتی متعددی نظیر تامین سوخت، نگهداری و راهبری و… نیز منظور شده است که با در نظر گرفتن این مخارج برای یک دوره سه‌ساله اجاره‌بهای پیشنهادی توجیه‌پذیر است.

پاسخ بولتن نیوز: ذکر نمودید که قبل از برگزاری مناقصه شرکت نفت و کاز پارس نسبت به انجام برآورد دقیق کارشناسی جهت اجاره سه ساله اقدام نمودید و مستندات آن نیز در دسترس است .

چنانچه برآورد کارشناسی انجام داده باشید ، یک کار کاملا قانونی ، صحیح و کارشناسی انجام داده اید که قطعا قابل ستایش و قدر دانی میباشد .

لذا مستندات برآورد کارشناسان رسمی را باید با مهر و امضای کارشناسان رسمی تحویل مراجع قضایی دهید تا اثبات گردد که برآورد قیمت بر مبنای نظر کارشناسان رسمی صورت گرفته شده است .

ولیکن چنانچه برآورد قیمت بارج توسط کارکنان اداری شرکت pogc صورت گرفته باشد بایستی مورد تایید کارشناس رسمی دادگستری هم قرار گیرد ،زیرا برآورد قیمت بارج یک کار کاملا تخصصی و حرفه ای میباشد که نیازمند نظر کارشناس رسمی دادگستری بوده و هرگز افراد بی تجربه و فاقد تحصیلات مرتبط با  رشته علوم دریایی حق ندارند در این مورد اظهار نظر کارشناسی نمایند خصوصا اظهار نظر قیمت یک بارج برای اجاره به مدت ۳ سال که از قیمت بسیار بالایی برخوردار میباشد قطع به یقین نیازمند نظر کارشناس خبره داشته و دارد .

قضات قوه قضاییه فقط بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری با مهر رسمی کارشناس مربوطه رای نهایی را صادر مینمایند و براورد قیمت بارج توسط کارمند شرکت نفت و‌ گاز پارس مورد تایید قاضی دادگاه نمیباشد خصوصا اینکه کارمند مربوطه هیچگونه مدرک تحصیلی مرتبط و یا تجربه و تخصص مرتبط با بارج حفاری و یا مسکونی هم به هیچ وجه نداشته باشد .

۷-تامین و ساخت بارج مسکونی در ایران کاملا میسر است و در حال حاضر نیز منابع داخلی دولتی و خصوصی قادر به تامین آنی بارج مذکور هستند.

شرکت نفت و گاز پارس برای رفع نیاز عملیاتی خود در کوتاه‌مدت، روش اجاره بارج را در دستور کار قرار داده است. ضمن آنکه بحث ساخت سکوی مسکونی ثابت توسط پیمانکاران صلاحیت‌دار داخلی جهت استفاده در منطقه پارس جنوبی به‌عنوان گزینه بلندمدت برنامه‌ریزی و در دست پیگیری است. چنانچه حسب ادعای ذکر شده تامین آنی یک بارج مشابه توسط منابع داخلی دولتی و یا خصوصی مقدور می‌باشد، مقتضی است مستندات آن به این شرکت در اسرع وقت ارائه شود که البته با توجه به عمومی بودن مناقصه و اطلاع قبلی تمامی مبادی ذیربط از شرایط مدنظر و عدم وصول پیشنهاد، ادعای مطروحه جای تامل دارد.

پاسخ: ساخت بارج در کارخانه کشتی سازی ایزو ایکو در بندر عباس امکان پذیر است و تامین بارج نیز توسط منابع داخلی هم امکان پذیر میباشد، به عنوان مثال یک نمونه ان بارج بالای ۴۰۰ فوت دی سی ۱ متعلق به شرکت نفتی DCI نام دارد که سال ساخت ان ۲۰۱۳ است و دارای ۱۲۵ اتاق تکی میباشد و قابلیت این را هم دارد که در هر اتاق فقط یک تخت اضافه نماید و ظرفیت خود را برای اسکان  ۲۵۰ نفر ارتقا دهد که در حال حاظر در بندر عباس اماده سرویس دهی میباشد و مهمترین ویژگی بکارگیری بارج مذکور این است که حتی یک یورو ارز بابت ۳ سال اجاره نمودن ان از مملکت خارج نخواهد گردید .

اما در رابطه با ادعای رفع نیاز عملیاتی در کوتاه مدت، این ادعا فقط کاربرد عامه پسند دارد چون شرکتهای نفتی در ایران به خصوص شرکتهی تحت امر وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برابر قانون دارای برنامه های بلند مدت برای اجرای هر پروژه بوده و مثلا از سه سال قبل می دانند که سه سال بعد به چه تجهیزاتی برای ادامه پروژه نیاز است و نسبت به اقدامات لازم برای تهیه و تامین کالا اقدام می کنند تا در فرایند اجرا خللی در پروژه ایجاد نشود. این موضوع که می فرمایند رفع نیاز عملیاتی کوتاه مدت یا برای پاسخ دهی به هر شکل به هر سوی است یا به دلیل ایراد اساسی در برنامه ریزی پروژه است که به هیچ وجه در صنعت نفت قابل قبول نیست. باید طی فرایند پرژه، سفارش ساخت و مناقصه برای تهیه بارج مورد نظر از شرکتهای سازنده داخلی مدنظر قرار می گرفت تا در زمان مورد نیاز بارج مسکونی آماده عملیات باشد که این کار به دلایل نا معلوم در این پروزه صورت نگرفته است اگر نه همانطور که شرکت نفت و گاز پارس هم در جوابیه اقرار دارد امکان ساخت توسط تولیدکنندگان داخلی به راحتی فراهم بوده است.

۸- بارج مذکور کاملا اسقاطی و خارج از رده عملیاتی است و بیش از مدت ۵ سال است که در منطقه بتام در آبهای اندونزی به حالت فرسوده رها شده است.

گواهینامه صادره توسط موسسه DNV در تاریخ ۳۰/۱۱/۲۰۱۸ حاکی از سلامت بارج بوده و بحث اسقاطی یا خارج از رده عملیاتی بودن بارج منتفی است.

جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی

پاسخ : هیچگونه گواهینامه معتبر رسمی از سوی موسسه DNVبرای بارج اتلانتیک لندن صادر نگردیده است .

اگر منظور جنابعالی از گواهینامه نامه شماره ۱۳۴۱۹ مورخ ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی میباشد ، بایستی بدانید که نامه مذکور که از سوی شرکت وایت سی به شما ارایه گردیده شده است ، کاملا جعلی میباشد .

۹- شرکت نفت و گاز پارس بدون اخذ مجوز قانونی از وزارت صنایع اقدام به برنده نمودن شرکت اماراتی کرده است که این مورد برخلاف آیین‌نامه و مصوبات مجلس شورای اسلامی است.

 به استناد ماده ۵ «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» مصوب خرداد ماه ۱۳۹۸، ارجاع کار توسط کارفرما پس از تصویب هیات‌نظارت موضوع ماده ۱۹ همین قانون مجاز خواهد بود. بدیهی است صدور مجوز مورد بحث پس از تصویب هیات‌مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران و قبل از واگذاری کار پیگیری خواهد شد.

پاسخ: اشاره فرمودید که صدور مجوز قانونی از وزارت صنایع را پس از تصویب هیات مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران و قبل از واگذاری کار به برنده مناقصه پیگیری خواهید نمود .

این کار یعنی دور زدن قانون .

در واقع مطابق مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی موظفید که قبل از اقدام به برگزاری مناقصه نسبت به اخذ مجوز مربوطه اقدام نمایید ، نه اینکه مناقصه را برگزار نمایید و‌ برنده را معرفی کنید و‌ پیش پرداخت را هم به پیمانکار پرداخت کنید و سپس بروید اخذ مجوز قانونی را پیگیری نمایید !!!!!!؟؟؟؟؟

۱۰- هیچ‌کدام از مراجع قانونی از قبیل کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان بنادر و دریانوردی و یا حتی موسسات رده‌بندی بین‌المللی مدارک و مستندات بارج اسقاطی مذکور را تا کنون تایید نکرده زیرا سن این سازه قدیمی بالای ۳۶ سال بوده و بطور کلی خارج رده و فاقد هر گونه گواهی‌نامه معتبر بین‌المللی است.

ادعای فوق صحت نداشته و موسسه رده‌بندی بین‌المللی DNVمدارک، مستندات و تجهیزات بارج موصوف را تایید کرده است.

پاسخ: موسسه رده بندی DNV هیچگونه مدرکی دال بر تایید گواهینامه تبدیل وضعیت بارج حفاری اتلانتیک لندن به بارج مسکونی و یا بازسازی کامل بخش مسکونی بارج نداده است و هرگز هم نخواهد داد زیرا بارج مذکور خارج از سرویس عملیاتی بوده و بعنوان خارج از کلاس و اسقاطی محسوب میگردد .

در رابطه با پاراگراف آخر خبر منتشر شده، اعلام می‌شود شرکت¬های حفاری شمال، توسعه پتروایران، ملی حفاری و مپنا همگی صاحب دکل حفاری هستند که با مشخصات بارج مسکونی موضوع این مناقصه تفاوت دارد. بنابراین، در نظر گرفتن دکل حفاری به‌عنوان بارج مسکونی صرفاً جهت ایجاد شبهه و تشویش اذهان عموم بوده است.

لذا چنانچه ادعای مطروحه مبنی بر وجود بارج مسکونی نو به تعداد مذکور در خبر منتشر شده، به‌صورت اجاره‌ای و یا مالکیتی صحت داشت، طبعا این شرکت‌ها اسناد ارزیابی کیفی را از سامانه مناقصات شرکت نفت و گاز پارس استخراج و نسبت به معرفی بارج مسکونی طبق مشخصات فنی مندرج در اسناد مناقصه در مهلت مقرر، اقدام می‌کردند.

پاسخ: جناب اقای مهندس مشکین فام اظهار نمودید که خبر منتشره ( به شماره ۶۲۷۸۴۰ مورخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در سایت بولتن نیوز کاملا خلاف واقع و نشر اکاذیب به شمار می اید .

در این خصوص به اگاهی میرساند که علاوه بر اینکه اخبار مذکور نشر اکاذیب نبوده است بلکه برعکس ، نشر حقایق واقعی بوده و میباشد .

اقای مشکین فام جنابعالی که خبر فوق را نشر اکاذیب مینامید ، ایا حاضرید در محضر قاضی مدارک و‌ مستندات ذیل را ارایه نمایید ؟؟؟؟

مدرک اول : گواهینامه معتبر موسسه رده بندی موسسه DNV که در ان قید گردیده شده باشد که بارج اتلانتیک لندن از بارج حفاری به بارج مسکونی تبدیل وضعیت یافته و بخش مسکونی بارج بطور کامل مورد بازسازی قرار گرفته شده است .

مدرک فوق توسط شرکت نفت و‌گاز پارس در متن اصلی قراداد قید گردیده است و مهمتر اینکه بعنوان الزامات مد نظر مناقصه گزار برای بارج مسکونی در جدول شماره ۱ صراحتا بعنوان الزام مناقصه تاکید ویژه شده است .

اقای مشکین فام متاسفانه اصلا چنین مدرکی از سوی شرکت وایت سی به امور حقوقی و قراردادهای شرکت نفت و گاز پارس تحویل داده نشده است !!!!!!؟؟؟؟؟

لذا طبق الزامات متن اصلی قرارداد شماره ۱۰۲۹ جنابعالی موظف بودید که شرکت وایت سی را از گردونه مناقصه رد نمایید ولیکن اقدام به این کار ننمودید و این تضییع حقوق دیگر شرکت کنندگان ایرانی مناقصه و ایجاد انحصار برای یک طرف مناقصه است !!!!

رییس محترم فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌توانستند قبل از انتشار مطالب مطروحه در رسانه‌ها و ایجاد شائبه وقوع تخلف در فرآیند مناقصه مذکور، با استعلام کتبی یا شفاهی از این شرکت و یا سازمان‌های نظارتی، نسبت به رفع ابهامات مورد نظر اقدام کنند. به گفته مشارالیه، تخلف مزبور از دیدگاه ایشان تاکنون محرز نشده است. با این وجود، این مهم از طریق مصاحبه به اطلاع عموم رسانده شده که علت آن برای این شرکت همچنان مبهم است.

ملت شریف ایران استحقاق آن را دارد از اطلاعات صحیح و منطبق با واقعیت بهره‌مند و مسئولین امور نیز موظف به ارتقای سطح اعتماد عمومی به انحای مختلف هستند. این شرکت ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش هر گونه اظهارنظر کارشناسی و تخصصی از سوی اشخاص حقیقی و یا حقوقی صلاحیت‌دار، بیان اظهارات غیرواقع در رسانه‌های عمومی را فاقد وجاهت دانسته و حق قانونی خود را برای پیگیری موضوع در مراجع ذیصلاح محفوظ می‌داند.»

پاسخ: در جدول ۲ صفحه ای زیر مشخصات فنی و الزامات بارج که از سوی مناقصه گزار برای بارج مسکونی در نظر گرفته شده است مشتمل بر ۱۶ مورد الزامی است که مشخصات فنی بارج اتلانتیک لندن با الزامات مناقصه گزار مطابقت ندارد و در واقع قانونا در مقابل هر یک از ۱۶ مورد الزامی هیچ امتیازی به بارج اسقاطی شرکت اماراتی واسطه تعلق نخواهد گرفت و در نتیجه میبایستی از مناقصه حذف می گردید زیرا با شرایط فنی مندرج در متن اصلی قرارداد کاملا مغایرت دارد .

جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی
جوابیه نفت و گاز پارس و فراکسیون مفاسداقتصادی مجلس به شائبه بارج مسکونی

و اما یک نکته مهم برای یادآوری به آقای مهندس مشکین فام و ملت عزیز:

ماجرای دکل گمشده در سال ۹۲ نیز مانند همین جریان اتفاق افتاد و شرکت تاسیسات دریایی به شرکت نفت و‌ کاز پارس گفت که ۸۰ میلیون نقد به ما بدهید که برای شما دکل حفاری خریداری نماییم .

لذا پول پرداخت شد و‌ هیچ بازدید کارشناسی از بارج بعمل نیاوردند چون در واقع بارجی برای فروش وجود نداشت و‌ماجرا فقط مفسده بود که پول را هاپولی کردند .

ولی نهایتا دلال خارجی متواری شد و ۸۰ میلیون یورو‌ پول هم حیف و‌ میل شد .

https://roydadnaft.ir/2322کپی شد!