هشتمین روز جشنواره فیلم فجر آدم‌های جدید، معیشت و امور صنفی اهالی سینما را مختل کرده‌اند + فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، جشنواره فیلم فجر در ایستگاه سی و هفتم هم به روزهای پایانی خودش نزدیک می‌شود و در روز هشتم شاهد حضور هنرمندان و شخصیت‌های غیرهنری بود که به تماشای فیلم‌های جشنواره در پردیس سینمای چارسو (سینمای هنرمندان) نشستند، روزی که با «مدیترانه» هادی حاجتمند و «خون خدا» کار خود را آغاز کرد و در نمایش «دیدن این فیلم جرم است» با حاشیه‌هایی از حضور برخی شخصیت‌ها چون محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما مواجه شد. البته که از برخی‌ نهادها هم در سینمای هنرمندان جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند تا خودشان نظاره‌گر فیلمی باشند که پیش از این نقل قول‌هایی درباره‌اش شنیده بودند.

در سانس پایانی هم فیلم «سال دوم دانشکده من» رسول صدرعاملی روی پرده نقره‌ای رفت. فقط پدرام شریفی به‌عنوان یکی از بازیگران این فیلم در جشنواره حضور پیدا کرد و نه خبری از کارگردان و نه تهیه‌کننده این اثر سینمایی بود. اما بقیه عوامل همه همراه با هنرمندان به تماشای آثارشان نشستند. حضور بازیگران شاخص و چهره در روز هشتم کم‌رونق‌تر از روزهای قبل بود و این نکته باعث ناراحتی رسانه‌ها خصوصاً عکاسان شده بود. موضوع روز هشتم دوربین تسنیم به امور صنفی و معیشتی اهالی سینما اختصاص پیدا کرد، موضوعی که دغدغه بسیاری از هنرمندان است خصوصاً پیشکسوتان که نسبت به رسیدگی درمانی، بهداشتی، مسکن، بازنشستگی و حتی بیمه‌شان همواره ناراضی بوده‌اند. در بحث صنف هم نسبت به مشکلاتی که در قراردادهای فیلم و بی‌تعهدی تهیه‌کنندگان مواجه می‌شوند معمولاً مسئولین پیگیر و اعضای صنف دغدغه‌مند کمتر وجود دارد.

البته کنار پیگیری این موضوع که کمتر درباره‌اش صحبت کردند عزیزالله حمیدنژاد هم به جشنواره آمد و در گفتگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: “ساخت فصل دوم سریال «بانوی عمارت» هنوز مشخص نیست؛ تلویزیون فشار می‌آورد اما همین‌طور نمی‌توانیم کار جدیدی شروع کنیم”. باز هم در سینمای هنرمندان که قدم می‌گذاریم منتقدان و کارشناسانی حضور دارند که هم نسبت به فیلم‌های امسال جشنواره انتقاد دارند هم برخی از آن‌ها را متفاوت و خوب می‌دانند، مثلاً برخی می‌گفتند آن‌قدر تعداد فیلم‌ها زیاد است که تصمیم‌گرفتن و حتی ارزیابی آن‌ها هم از حیث داوری و هم نقد مشکل است و اصلاً این کار استاندارد نیست، یا برخی می‌گفتند فیلم‌های جشنواره همه تلخ هستند و نقطه امیدی در آن‌ها وجود ندارد. در این بین اکبر نبوی منتقد سینما هم اعتقاد داشت که جشنواره فیلم فجر دوران بلوغ و چهل‌سالگی‌اش را سپری می‌کند و باید مسئولین مربوطه مثل یک درخت تنومند با سینمای ایران برخورد کنند تا بالنده‌تر شود. یا امیر عابدی رئیس انجمن عکاسان سینمای ایران می‌گفت: “ما در حوزه سینما مسئله بیمه بیکاری نداریم و درباره این بیمه بیکاری باید مجلس تصمیم بگیرد، چون دولت به‌تنهایی نمی‌تواند به بودجه و تصمیم‌گیری نهایی در این حوزه دست پیدا کند”.

محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما که این روزها به‌عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند درباره امور صنفی و معیشتی اهالی سینما می‌گوید: “معمولاً فرهنگ در بودجه به آخرهای لیست می‌رسد و شاید به همین دلیل رسیدگی به هنرمندان همین طوری انجام می‌شود. به‌معنای عمومی با هنرمندان در فرآیند رسیدگی، عادلانه برخورد نمی‌شود و چند چهره خاص همیشه مورد توجهند”.

مسلم آقاجانزاده تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که این روزها مشغول پروژه سریال «محله گل و بلبل» است سینما را در امور صنفی جلوتر از تلویزیون می‌داند. او تصریح کرد: فارغ از قدمت امور صنفی سینما، یک نکته هم وجود دارد؛ سینما به‌جهت اقتضای فضای خاصی که دارد از ابتدا براساس اقتصاد شخصی و خصوصی چیده شده است.

https://roydadnaft.ir/523کپی شد!