طراحی کتاب قصه‌گو در مدارس و سطح شهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انتشارات آبتین رسانه هنر، آزاده آبتین، مدیر مسئول انتشارات آبتین رسانه هنر، نویسنده و مبتکر طرح همیار کتاب، درباره طراحی المان کتاب قصه‌گو، درخت دانش و شهر فرنگ قصه‌گو جهت نصب درمدارس معابر، بوستان‌ها گفت: در گذشته پدربزرگ‌ها و مادربزرگ نقش خوبی در قصه‌گویی و همچنین پرورش خلاقیت و تخیل کودکان به عهده داشتند که متاسفانه این امر به ضرر فرهنگ مطالعه و ایجاد انگیزه دانستن در کشور بسیار کمرنگ شده است.

مبتکر طرح همیار کتاب همراه قلم، طراحی المان‌های بصری با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و بهره‌گیری از مشارکت‌های شهروندی را جایگزینی مناسب جهت بهره‌گیری کودکان ونوجوان دانست و افزود: اِلمان کتاب قصه‌گو  به شکل کتاب بزرگی است که در قسمت پشت آن محفظه‌ای پنهانی جهت حضور یک شخص برای قرار گرفتن در قسمت میانی کتاب وجود دارد و به این ترتیب شخصی که در میان اِلمان حاضر می‌شود به قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان اقدام می‌کند.

این فعال فرهنگی در  همین رابطه از برنامه‌ریزی جهت حضور اولیا دانش‌آموزان، اولیا ء مدرسه و حتی دانش‌آموزان در این اِلمان جهت معرفی، خلاصه خوانی کتاب و قصه‌گویی اظهار کرد: این اِلمان ضمن اینکه برای دانش‌آموزان جذاب است به ایجاد انگیزه مشارکت وهمچنین ارتقاء اعتماد به نفس در آنها منجر می‌شود، چنانچه هر دانش‌آموز با بهره‌گیری از المان کتاب قصه‌گو می‌تواند جهت دیگر دانش‌آموزان قصه پردازی کند و البته این فرآیند در مدارس به جهت پرهیز از هرج و مرج با هماهنگی اولیا مدارس وثبت نام دانش آموزان در طرح انجام می‌شود.

این نویسنده در ادامه افزود: در گذشته وسیله ای به نام شهر فرنگ مردم را در شهرها وروستاها سرگرم می کرد و شهروندان با نگاه کردن  به تصاویر درون آن لحظه های خوشی را تجربه می کردند که همین مساله دستمایه کارگروه ایده پردازی ، پژوهش و طراحی طرح همیار قلم شده تا از این المان جهت روایت داستان ها وقصه های مورد علاقه کودکان ونوجوانان بهره گیرد.

وی در همین رابطه از رایزنی با شهرداری ها، آموزش وپرورش و برخی ارگان‌های دولتی وخصوصی جهت مشارکت و سرمایه‌گذاری  در ساخت و نصب این المان‌های فرهنگی خبر داد و افزود: با توجه به انعطاف متریال ومواد اولیه این المان ها با هر بودجه ای می توان نسبت به طراحی این المان ها اقدام کرد.

این ناشر در همین راستا با اظهار اینکه ساخت این المان ها با مواد اولیه ابتدایی همچون مقداری یونیلیت، مقوا و پارچه و حتی مواد دور ریختنی میسر است اظهار کرد: البته ساخت این المانها در مدارس  به جهت گسترش طرح بهتر است با مواد اولیه ارزان قیمت تر اجرایی شود اما جهت نصب این المانها در پارکها و معابر شهری می توان از مواد مقاوم تر و حتی تکنولوژی نوین هوشمند بهره گرفت

وی با اشاره به بهره گیری از فناوری های نوین در افزایش بهره وری این المان‌ها گفت: این المان ها در صورت تجهیز به فناوری های نوین  می توانند با لمس یک دگمه و یا ارسال پیامک فعال شوند تا ضمن بهره گیری از آیتم نور وصدا و ایجاد فضایی جذاب برای کودکان نسبت به قصه گویی و یا پخش تصاویر داستانی برای کودکان اقدام کنند.

مبتکر طرح همیار کتاب همراه قلم همچنین ارسال محتوای داستانی و فرهنگی  جهت گوشی های تلفن همراه را از دیگر مزایای این المان ها در صورت تجهیز به فناوری‌های نوین دانست و افزود: در بسیاری از کشورها از فناوری‌های نوین جهت توسعه فرهنگی بهره می‌گیرند و به همین سبب در کشور ما نیز می‌توان در جهت ترغیب شهروندان به فرهنگ مطالعه از این فناوری ها استفاده کرد.

آبتین گفت: در کنار اجرای آزمایشی طرح همیار کتاب همراه قلم در استان البرز، کارگروه‌های استانی این طرح در حال تشکیل است و همچنین شهروندان از طریق فضای مجازی و دعوت از شهروندان به۵ دقیقه مطالعه بیشتر و اشتراک خاطرات خود از کتاب‌خوانی می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.

https://roydadnaft.ir/4016کپی شد!