مدیریت ریسک، مانع تحمیل هزینه‌‌‌‌‌ به پروژه‌های صنعت نفت و گاز می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بر مدیریت ریسک به‌‌‌‌‌دلیل جلوگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف‌‌‌‌‌ به پروژه‌های صنعت نفت و گاز تاکید کرد.

رضا نوشادی در نشست سراسری هم‌‌‌‌‌اندیشی مدیران ارشد و روسای اچ‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌ئی صنعت نفت گفت: سرفصل‌‌‌‌‌های این نشست شامل اچ‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌ئی در مرحله امکان‌‌‌‌‌سنجی، طراحی پایه و طراحی تفصیلی است. من در ابتدا افق را قدری فراتر از این سرفصل‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌برم؛ در طراحی مدیریت پروژه، آن چیزی که از اچ‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌ئی انتظار داریم، گسترده‌‌‌‌‌تر از مباحث اولیه است.

وی افزود: در تعریف استاندارد این مدیریت، ریسک به شرایط یا اتفاق غیرقطعی گفته می‌شود و ممکن است بر اهداف تعریف‌‌‌‌‌شده برای پروژه تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. این اهداف ابتدا می‌تواند مربوط به تولید باشد اما وظایف و مسوولیت‌ها در مقابل محیط‌زیست و اطرافیان و دیگر پروژه‌ها هم تعیین‌‌‌‌‌کننده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: همکاران اچ‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌ئی باید توجه کافی به قضاوت کارشناسان داشته باشند. از همان بخش نخست که می‌خواهیم برای مدیریت ریسک برنامه و طرح داشته باشیم و قسمت‌های بعدی که می‌خواهیم ریسک‌ها را شناسایی کنیم؛ پس از اینکه ریسک‌ها شناسایی شد، باید بتوانیم یک آنالیز کیفی از ریسک داشته باشیم. این موضوع بسیار مهم است.

نوشادی ادامه داد: در ارزیابی کیفی ریسک، به‌‌‌‌‌طور عمومی شرکت‌های بیمه پیشتاز مدیریت ریسک هستند؛ شرکت‌های بیمه‌‌‌‌‌ای را در سطح جهانی می‌‌‌‌‌شناسیم که با مرور نقشه‌‌‌‌‌ها، رعایت ایمنی را در طرح بررسی کرده و براساس آن حق‌بیمه تعیین می‌کنند، پس از ارزیابی کیفی ریسک، نوبت به آنالیز کمی می‌رسد. در این مرحله، تکنیک‌‌‌‌‌های متفاوتی را برای محاسبات‌عددی، آمار و احتمالات وقوع اتفاق‌‌‌‌‌ها داریم.

  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره مبحث طراحی بیان کرد: در بخش طراحی، با مبحث شناسایی مخاطرها روبه‌‌‌‌‌رو هستیم؛ شناسایی مخاطره‌‌‌‌‌های محتمل و تعیین قابلیت پذیرش ریسک‌ها. هیچ ملاک و معیاری در معاونت مهندسی و توسعه وزارت نفت نداریم که بدانیم چه حدی از ریسک را خودمان متحمل شویم، یا چه مقدار را به بخش‌های فنی بسپاریم و چقدر را زیر پوشش بیمه قرار دهیم.

نوشادی در ادامه تاکید کرد: ضرورت دارد ما دستورالعمل مشخصی از طرف اچ‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌ئی و معاونت مدیریت مهندسی و توسعه وزارت نفت برای این موضوع داشته باشیم و پس از ریسک‌های کمی و ارزیابی آنها، وارد مرحله آنالیز شده و راهکارهای کاهش ریسک ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: چرا گاه هزینه‌های ایمنی برخی پروژه‌ها زیاد است و چرا زمانی‌که می‌توانیم، اقدام‌های لازم را انجام نمی‌دهیم که فردا مجبور باشیم برای ارتقای سیستم‌‌‌‌‌ها هزینه‌های چندبرابری پرداخت کنیم.

در طراحی شاید هزینه تغییر، یک دلار باشد اما زمانی‌که پروژه اجرا می‌شود، هزینه تغییر به یک‌‌‌‌‌میلیون یا حتی صدمیلیون دلار خواهد رسید، پس بهترین زمان مطالعه ریسک، همان زمان طراحی است.

https://roydadnaft.ir/23879کپی شد!