تازه ترین

موقعیت شما : صفحه اصلی » آخرین اخبار » اقتصاد » بنزین » پخش و پالایش » پیشخوان
  • شناسه : 19228
  • 21 دسامبر 2022 - 17:59
سالاری: تولید و مصرف بنزین کشور سربه‌سر شد

سالاری: تولید و مصرف بنزین کشور سربه‌سر شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کنیم و همین میزان هم مصرف بنزین داریم، یعنی تولید و مصرف سربه‌سر است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کنیم و همین میزان هم مصرف بنزین داریم، یعنی تولید و مصرف سربه‌سر است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کنیم و همین میزان هم مصرف بنزین داریم، یعنی تولید و مصرف سربه‌سر است.

وی افزود: هم‌اکنون ناترازی در بخش بنزین نداریم، اما باید مصرف افسارگسیخته بنزین مدیریت شود، درحالی که خودرو‌ها در جهان به‌طور متوسط به‌ازای پیمایش هر صد کیلومتر، ۴ لیتر بنزین می‌سوزانند، خودرو‌های ما به‌طور متوسط ۱۰ لیتر مصرف بنزین دارند، که این رویه باید اصلاح شود.

معاون وزیر نفت در خصوص میزان تخصیص گاز و سوخت مایع به نیروگاه‌ها و صنایع، اذعان داشت: اگر میزان مصرف با توجه به شرایط دمایی کشور تغییر کند میزان تخصیص متفاوت خواهد بود، هرچه میزان مصرف در حوزه خانگی کاهش یابد به حوزه نیروگاه‌ها تخصیص می‌یابد.

وی اضافه کرد: تحویل گاز به نیروگاه‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۲۰ میلین متر مکعب در روز متغیر بوده است؛ با این حال نسبت به پارسال سوخت گاز و مایع بیشتر به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تقریباً گاز نسبت به سال گذشته معادل بود و در برخی مواقع نیم تا یک درصد رشد داشته است، در بخش سوخت مایع نیز نزدیک ١٨ تا ۲۰ درصد افزایش تخصیص داشتیم، در حوزه صنایع نیز شرایط به همین روال بوده است.

سالاری در پاسخ به اینکه کیفیت بنزین در چه سطحی است و آیا می‌توان آن را عامل آلودگی دانست، گفت: خیر، کیفیت همه محموله‌هایی که وجود دارند از نظر استاندارد و مجموعه‌های دیگر مطلوب است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی افزود: در حوزه بنزین اعم از آنچه معمولی تولید می‌شود و بنزین یورو تقریباً همه استاندارد‌های زیست‌محیطی را دارند و تنها یک انحراف روی اکتان بنزین معمولی و بنزین یورو است که آن هم اصلاح خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه قاچاق در نفتگاز حدود ۷ میلیون لیتر و در بنزین نیز حدود ۵ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود، گفت: بخشی به دلیل مهاجرت کارت‌های سوخت است که نظارت بیشتری می‌طلبد.

وی ادامه داد: بنزین عامل آلودگی هوا نیست، زیرا محموله‌های بنزین کیفیت مطلوبی دارند و بنزین معمولی و بنزین یورو استاندارد‌های سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را دارا هستند.

سالاری اکتان بنزین معمولی را ۸۷ و بنزین یورو را ۹۲ اعلام کرد و گفت: با پایان تعمیرات اساسی در پالایشگاه شازند در هفته گذشته، تولید بنزین سوپر آغاز و از این هفته توزیع آن آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در کشور هیچ بنزینی با اکتان زیر ۸۷ توزیع نمی‌شود. وی ادامه داد: ناتراز‌ی در گاز داریم و مدیریت مصرف را باید توجه کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید گرد: آلودگی هوا به حجم زیاد گاز و تراکم کلانشهرها، مصرف بالای گاز و بنزین بر می‌گردد.

وی در پاسخ به اینکه آیان LPG به سبد سوخت حمل و نقل کشور اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: LPG هنوز در آیین نامه سوخت کشور وارد نشده است.  

سالاری با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها بنزین تولید نمی‌کنند، گفت: کیفیت ریفورمیت تولیدی در پتروشیمی‌ها با پالایشگاه‌ها یکسان است.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، کیفیت آن پایین نیامده است.