تازه ترین

موقعیت شما : صفحه اصلی » آخرین اخبار » اقتصاد » بنزین » پخش و پالایش » پیشخوان
  • شناسه : 18417
  • 20 نوامبر 2022 - 18:19
رشد چهار برابری مصرف بنزین/ با این دست فرمان واردکننده بنزین می‌شویم

رشد چهار برابری مصرف بنزین/ با این دست فرمان واردکننده بنزین می‌شویم

یک کارشناس انرژی گفت: بهینه‌سازی در ساختار حکمرانی کشور عملا جایگاهی ندارد و این باعث شده که علی رغم تولید، در سال‌های آینده وارد کننده شویم. 

یک کارشناس انرژی گفت: بهینه‌سازی در ساختار حکمرانی کشور عملا جایگاهی ندارد و این باعث شده که علی رغم تولید، در سال‌های آینده وارد کننده شویم. 

محمد رضا اکبری کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرگزاری برنا پیرامون مشکلات ساختاری بهینه سازی در کشور گفت: عمده مشکل بهینه‌سازی در کشور، بحث ساختاری است. همین ساختار معیوب نیز باعث شده، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در وزارت نفت و ساتبا در وزارت نیرو، عملا توفیقات قابل توجهی حاصل نکنند، زیرا  اولویت این دو ارگان تولید است و نه بهینه سازی.

این کارشناس انرژی افزود: به عبارتی وزارت نیرو متولی تولید برق و وزارت نفت تولید نفت است و بهینه‌سازی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. در نگاه کلان‌تر نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت، متولی در کشور ندارد و قاعدتا باید سطح این موضوع از سطح وزارتخانه‌ها بالاتر بیاید و به سطح معاونین ریاست جمهوری برسد و تا زمانی که به این موضوع توجه نشود دچار بحران‌ و ناترازی‌هایی در سطوح مختلف خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم شکل‌گیری معاونت راهبردی ریاست جمهوری گفت: لذا لازم است که بهینه‌سازی مصرف انرژی در قالب معاونت راهبردی ریاست جمهوری یا سازمان مدیریت مصرف و بهینه‌سازی، ایجاد شود و ذیل آن، فعالیت‌هایی برای مدیریت و تراز کردن ناترازی انرژی گیرد.

اکبری به فراوزارت‌خانه‌ای بودن مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: بحث مدیریت مصرف انرژی در حال حاضر بحث فرا وزارت‌خانه‌ای است و محدود به دو وزارت خانه نفت و نیرو نمی‌شود و بخشی در وزارت راه و شهرسازی، صمت و بخش‌های مختلف تعریف می‌شود. لذا برای هماهنگی نیز باید یک نخ تسبیحی ایجاد شود که معاون رییس جمهور می‌تواند آن نخ تسبیح باشد و کار کرد رسانه‌ها نیز همین است که بحران پیش رو را گوشزد کنند و با ارائه راه حل، مطالبه خود را پیگیری نمایند.

این کارشناس با اشاره به ناترازی بنزین در سال‌های آینده گفت: روند مصرف بنزین در سال‌های اخیر، رشد قابل توجهی پیدا کرده و به عبارتی رشد مصرف، ۴ برابر رشد تولید بوده است.

وی با اشاره به تبدیل شدن کشور از تولیدکننده بنزین به واردکننده این محصول گفت: با توجه به شرایط کرونا و همچنین شرایط تولید در کشور، بنزین مازاد خود را صادر می‌کردیم اما اکنون روند رشد روز افزون مصرف بزنین سبب شده که با کسری بنزین روبرو شویم و این موضوع برای کشوری که روزی صادرکننده بنزین بوده و در حال تبدیل به وارد کننده شدن است بسیار نامناسب است.

اکبری ادامه داد: از طرفی پروژه‌های پالایشگاه‌سازی در کشور نیز نمود این را می‌دهد که در یکی دو سال آینده پروژه‌ای در خور را شاهد نخواهیم بود لذا باید به سمت بهینه‌سازی و استفاده از روش‌های قیمتی و غیر قیمتی حرکت کنیم و این موضوع نیز، نیاز به یک متولی فراوزات‌خانه‌ای دارد.

اکبری در ادامه به فرصت روسیه اشاره کرد و گفت: سوآپ روسیه بحث مهمی است زیرا هر ظرفیتی برای واردات گاز، باید مورد توجه قرار بگیرید حالا چه در قالب سوآپ و چه در قالب خرید و فروش، از طرفی باید به بازارهای صادراتی هم چشم داشت. لذا این موضوع که توجه به روسیه باعث عدم توجه به غرب می‌شود موضوع درستی نیست و دو موضوع با هم طلاقی ندارند و قابل جمع هستند.

این کارشناس افزود: با توجه به شرایط نیز صادرات گاز به اورپا اولویت ندارد و تبدیل شدن کشور به ترمینال و هاب انرژی، دارای اولویت است. در حال حاضر، منطقه خودمان که یک منطقه ۳۰۰ میلیونی است که دارای تنوع مختلف آب و هوایی است.  اگر بتوانیم تامین کننده انرژی آن باشیم و حلقه‌های واردات و صادرات را به هم گره بزنیم، باعث می‌شود که کشور به عنوان لنگرگاه انرژی معرفی شود.

وی با اشاره به فرصت سوزی کشور و استفاده ترکیه از فرصت‌های پیش آمده گفت: ما در سالیان گذشته فرصت‌های زیادی از دست دادیم و کشور ترکیه خود را به هاب انرژی تبدیل و خود را به دروازه ورود انرژی به اروپا معرفی کرده که این موضوع به علت کم کاری کشور در حوزه دیپلماسی انرژی است.